جوزا 17, 1403 13:18 Asia/Kabul
  • بدون در نظر داشت نقش همه طرف های افغانستانی مشکل این کشور حل نمی شود

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: بدون در نظر داشت نقش همه طرف های افغانستانی مشکل این کشور حل نمی شود.

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: بدون در نظر داشت نقش همه طرف های افغانستانی مشکل این کشور حل نمی شود.

مصطفی علیزاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار کرد: شرایط افغانستان زمانی بهبود پیدا می کند که حکومت طالبان با طرف های مخالف خود گفت و گو  کند، به حقوق بشر توجه داشته باشد و حکومت فراگیر در این کشور شکل بگیرد.

وی با اشاره به سفر توماس نیکلاسون نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان به کابل و گفت و گو با مقامات حکومت طالبان و نمایندگان کشورهای مختلف در افغانستان در مورد سومین نشست دوحه در مورد این کشور گفت: دو دور از نشست دوحه با دیدارها با دولتمردان سابق افغان و نمایندگان برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه سپری شد، این امیدواری وجود داشت که با برگزاری این نشست ها افغانستان از وضعیت کنونی خارج و یک حکومت فراگیر در این کشور تشکیل شود که همه اقوام و گروه های افغانستان حضور خود را در آن حس کنند و جامعه جهانی این حکومت را به رسمیت بشناسد، اما با گذشت حدود سه سال طالبان هنوز نتوانسته اند حکومتی تشکیل دهند که مورد تائید جامعه جهانی باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی اکنون هم این امیدواری وجود دارد که طالبان در نشست سوم دوحه حضور فعالی داشته باشند، سخنگوی حکومت طالبان از شرکت نمایندگان این حکومت در آن خبر داده اما مساله این است که مخالفان آن ها هم باید در این نشست شرکت کنند، بین آن ها گفت و گو انجام شود و مشکل افغانستان از این طریق حل شود.

وی یاد آور شد: در سال 2001 زمانی که اجلاس بن برگزار شد و در نتیجه آن شرایط جدید در افغانستان شکل گرفت یک گروه فراموش شده بود و آن عبارت از طالبان بود و اکنون هم همه باید بدانند اگر در نشست دوحه یا نشست های دیگر یک گروه از افغان ها یا بخشی از مردم افغانستان فراموش شوند باز هم شاهد درگیری ها و فروپاشی حکومت خواهیم بود زیرا افغانستان از اقوام مختلف تشکیل شده که نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

علیزاده عنوان کرد: برای حل مساله افغانستان طالبان باید از منافع گروهی خود عبور کنند و به سمت منافع ملی افغانستان بروند ضمن اینکه باید خواسته های جامعه جهانی را بپذیرند زیرا بدون توجه به حقوق بشر، آزادی زنان، حقوق اقلیت های قومی و مذهبی در جامعه افغانستان و تشکیل حکومت فراکیر مساله این کشور حل نمی شود و اگر وضعیت به شکل کنونی ادامه پیدا کند بیشترین آسیب را مردم می بینند.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: کشورهای منطقه و فرامنطقه هم نقش تاثیرگذاری در مساله صلح و جنگ افغانستان دارند، این کشور طی سال های گذشته بیشترین تاثیرپذیری را از کشورهای همسایه و منطقه داشته، حملات تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) هم طی چند ماه گذشته علیه پاکستان بیشتر شد و آن کشور فشارهایی بر طالبان وارد و تهدیدهایی را متوجه آنان کرد.

وی اضافه کرد: در افغانستان تا کنون وحدت و منافع ملی آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته از اینرو باید متوجه آسیب هایی که از ناحیه کشورهای منطقه وارد می شود باشیم. موضوع دیگر این است که در بحث روابط افغانستان و کشورهای منطقه باید مساله برد-برد در نظر گرفته شود و این روابط به گونه ای باشد که هم افغانستان و هم کشورهای منطقه به منافع خود دست پیدا کنند.

 

کلیدواژه