ورود غیر قانونی شکارچیان قطری به ولایت فراه با هواپیمای اختصاصی
(last modified 1395-10-16T10:50:43+00:00 )
جدی 16, 1395 15:20 Asia/Kabul

مسئولان محلی درغرب افغانستان پذیرفتند که شکارچیان پرندگان کم‌یاب «عرب» که چند روز قبل به کابل آمده بودند، با استفاده از هواپیمای اختصاصی و به صورت غیرقانونی وارد ولایت فراه شدند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «ناصر مهری» سخنگوی والی فراه گفت: هدف  سفر عرب‌های قطری به این ولایت افتتاح پروژه‌های بازسازی است که سال گذشته درسفر این بازرگانان قطری کار آن آغاز شده بود.

سخنگوی والی فراه هرچند شکار پرندگان وحشی و کم‌یاب را در این ولایت توسط عرب‌های قطری تایید نکرد اما گفت، این افراد یک باغ‌ وحشی از پرندگان نایاب را در این ولایت تاسیس کرده‌اند که قرار است به دلیل افزایش و حفاظت از نسل این پرندگان مورد استفاده قرار گیرد.

از سو دیگر این اتباع قطر در خصوص شکار پرندگان اظهار نطری نکردند اما تاکید کردند به دلیل ایجاد رفاه برای مردم فراه و توسعه محیط زیست با مسئولان این ولایت همکاری‌های فراوانی خواهند کرد.

 «شیخ علی‌بن عبدالله» بازرگان قطری که برای چندمین باریست به ولایت فراه سفرکرده، گفت، افغانستان برادرماست و این کشور را در همه‌ی بخش‌ها کمک خواهیم کرد.

در همین حال فعالان مدنی در ولایت فراه از شکار پرندگان نایاب این ولایت توسط قطری‌ها نگران هستند اما حمایتشان را از راه اندازی پروژه‌های عام‌المنفعه اعلام کردند.

اما آنان از اداره‌ امنیت ملی و سایر ارگان‌های تحقیقی خواستار پیگیری حضور عرب‌های قطری در این ولایت و بخصوص موضوع شکار پرندگان شدند.

این نگرانی‌ها در حالی مظرح می‌شود که مسئولان محلی در فراه اعلام کردند، این عرب‌های شکارچی پرندگان با هماهنگی با دولت افغانستان و به طور رسمی وارد فراه شدند.

2 سال قبل نیز یک هواپیمای حامل موترهای مدل بالا و چند ین تن مواد غذایی و لباس متعلق به قطری‌ها که بصورت غیرقانونی در میدان هوایی ولایت هرات بر زمین نشسته بود، توسط اداره امنیت ملی شناسایی ضبط شد.

تا کنون مشخص نشده است که این هواپیما با اجازه‌ چه کسی وارد ولایت هرات شده و منظور از انتقال این موترها و لوازم مورد نیاز چه بوده‌ است.

فضای افغانستان و فرود و برخواست هواپیماها در این کشور هم اکنون در اختیار نیروهای آمریکایی است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.

 

کلیدواژه