تجلیل از سالروز تصویب قانون اساسی در افغانستان
(last modified 1395-10-16T11:29:56+00:00 )
جدی 16, 1395 15:59 Asia/Kabul
  • تجلیل از سالروز تصویب قانون اساسی در افغانستان

از سیزدهمین سالروز تصویب قانون اساسی افغانستان با برگزاری محفلی رسمی در ارگ ریاست جمهوری تجلیل شد، این محفل با اشتراک مقام‌های بلند پایه‌ دولتی پیش از چاشت امروز برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در مراسم تجلیل از سیزدهمین سالروز تصویب قانون اساسی این کشور گفت ، براساس قانون اساسی افغانستان نظام کشور اسلامی و حکومت بر پایه مردم سالاری و آرای شهروندان استوار بوده و هیچ کس نمی تواند با زور شمشیر و تفنگ قدرت را بدست بیارود.

اشرف‌غنی افزود، "قانون اساسی افغانستان هویت اسلامی کشور را واضح ساخته، هویت ملی را تعریف کرده و طرزالعمل نظام را نیز مشخص ساخته است که براساس آن نظام ما جمهوری اسلامی و حکومت ما برپایه‌های مردم‌ سالاری و آرای شهروندان استوار است بنابراین کسی نمی‌تواند با زور شمشیر و تفنگ قدرت را تصاحب کند."

 رییس جمهور افغانستان تاکید کرد ، تامین حاکمیت قانون، نهادینه کردن فرهنگ قانون گرایی، تدوین قوانین معیاری در مطابقت با قانون اساسی از اهداف اصلی حکومت وحدت ملی است.

در همین حال عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز در این مراسم گفت، دروازه گفتگوهای صلح بر روی همه کسانی که خواهان صلح هستند باز است اما قبل از آن باید قانون اساسی افغانستان را قبول کنند.

عبدالله عبدالله افزود، امروز با تمام تجربه های تلخ گذشته از صلح بازهم صدای صلح را بلند میکنیم، آنهایی که می جنگند و دست به کشتار زدند، آنهایی که فرصت ها را از مردم افغانستان گرفتند ،از آنها میخواهیم که بیایند و صحبت کنیم ومذاکره کنیم، تصمیم ما دراین مورد یکی است.

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان در بخش دیگری از سخنانش ، حکومت وحدت ملی را نظام مشروع مطابق قانون اساسی افغانستان خواند و گفت که ریاست جمهوری و ریاست اجراییه جایگاه شان مشخص است.