جوزا 18, 1403 13:39 Asia/Kabul
  • گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان
    گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان

نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان با حضور نمایندگان ویژه ایران، چین، روسیه و پاکستان فردا (شنبه) 8 ژوئن در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش رادیو دری،سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: حضور و رایزنی نمایندگان گروه تماس منطقه ای برای افغانستان در نشست تهران ، نشانگر تلاش و تعهد این کشورها برای برقرای صلح، ثبات و توسعه پایدار در افغانستان و منطقه در پرتو همکاری و همگرایی منطقه‌ای است.

موسوی حضور "آصف علی خان دُرانی"، نماینده ویژه نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان در نشست تهران را از نکات برجسته این نشست دانست.

روابط افغانستان و پاکستان در دوسال گذشته به دلیل اختلافات مرزی و اتهامات تروریستی دوطرف به یکدیگر در مناطق مرزی به پایین ترین سطح خود در سالهای اخیر رسیده است.افغانستان به دلیل 20 سال اشغالگری نظامیان آمریکایی، با بحران اقتصادی و انسانی و تخریب گسترده زیرساخت ها روبروست.آمریکا پس از خروج از افغانستان در اوت سال 2021 و بدنبال آن پس از به قدرت رسیدن مجدد گروه طالبان در این کشور نیز به بهانه های واهی، حدود 10 میلیارد دلار از دارایی های مردم افغانستان را بلوکه و تحریم هایی را هم به این کشور تحمیل کرد که این عوامل شرایط را برای مردم این کشور بغرنج کرده است. در چنین شرایطی کشورهای منطقه بویژه ایران،چین،روسیه و پاکستان با برگزاری نشست های متعدد در فرمت های مختلف سعی در کاهش مشکلات افغانستان دارند.

پیش از این  در نشست گروه تماس منطقه‌ای درباره افغانستان که زمستان گذشته و به پیشنهاد ایران در کابل برگزار شد، نمایندگان کشورهای منطقه آمادگی خود را برای همکاری با دولت مستقر در کابل (طالبان) برای برقراری ثبات و امنیت و توسعه در این کشور اعلام کردند.

برگزاری نخستین نشست گروه تماس بین المللی با حضور نمایندگان ویژه کشور‌های منطقه و همسایگان افغانستان به ابتکار ایران در کابل و همچنین برگزاری نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان در تهران نشان می دهد که تهران همواره در تلاش برای کمک به حل مشکلات مردم افغانستان پیشقدم بوده است.میزبانی سخاوتمندانه ایران از میلیونها پناهجوی افغان در چهار دهه گذشته باوجود مشکلات و تحریم هایی که جمهوری اسلامی با آن روبرو بوده و ارائه کمکهای مادی و فنی برای بازسازی افغانستان، تنها بخش کوچکی از حمایت ها و کمکهای ایران به افغانستان در این سالها بوده است.

پس از روی کارآمدن حکومت طالبان در افغانستان با توجه به عدم شناسایی آن در سطح بین المللی، این کشور با مشکلات عدیده ای رو برو است که بنا به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران در این مقطع کشورهای همسایه افغانستان می توانند به طور عملی، گام هایی را برای کمک به حل مشکلات افغانستان بردارند. از این رو تشکیل گروه تماس بین المللی با موضوع افغانستان برای برون رفت این کشور از چالش‌های موجود و رسیدن به ثبات در دستور کار دیپلماسی تهران قرار گرفته است.

به گفته "حسن کاظمی قمی" سفیر و نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان، کشور‌های همسایه به این جمع بندی رسیده اند که باید در یک حرکت جمعی و ابتکار منطقه ای، ضمن همکاری با حکومت سرپرست افغانستان، شرایط را در این کشور تغییر دهند. از اینرو وی همکاری بیشتر کشور‌های همسایه برای کمک به حل مشکلات افغانستان، بدون اتکا به عنصر بیگانه را ضروری می داند.

برگزاری نشست گروه تماس بین المللی با حضور نمایندگان ویژه کشور‌های همسایه و منطقه در تهران اگر چه فرصت خوبی را برای طالبان ایجاد می کند که خود را در همکاری های منطقه ای ادغام کند اما این به معنای سلب مسئولیت طالبان از تعهدات حمکرانی در قبال شهروندان خود نیست. زیرا طالبان براین تصور است که با توسعه همکاری های منطقه ای دیگر نیازی به شناسایی بین المللی ندارد و از این طریق می تواند با مشارکت منطقه ای مشکلات خود را بدون توحه به شناسایی بین المللی حل کند. این در حالی است که برگزاری نشست هایی مانند گروه تماس بین المللی متضمن شناسایی بین المللی حاکمیت طالبان بر افغانستان نیست بلکه تحقق آن به عملکرد طالبان در موضوعات مختلف از جمله رعایت حقوق شهروندی و تشکیل دولت فراگیر بستگی دارد که یک خواست بین المللی است.

 

کلیدواژه