جوزا 18, 1403 13:00 Asia/Kabul
  • سفر حقانی به امارات نشان دهنده تلاش آمریکا برای نظارت بر طالبان است
    سفر حقانی به امارات نشان دهنده تلاش آمریکا برای نظارت بر طالبان است

کارشناس مسائل افغانستان گفت سفر سراج الدین حقانی به امارات نشان دهنده تلاش آمریکا برای نظارت بر عملکرد حکومت طالبان به هر نحو ممکن است.

محمدجواد برهانی آگاه مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به سفر سراج الدین حقانی وزیر داخله و عبدالحق وثیق رئیس استخبارات حکومت طالبان به ابوظبی امارات گفت: این سفر از چند زاویه قابل بررسی است. نخست اینکه قطعا این سفر با هماهنگی امریکا صورت گرفته است؛ چراکه سراج الدین حقانی از جمله افراد تحت تعقیب حکومت آمریکا و ممنوع الخروج از افغانستان بود اما در حال حاضر این سفر به گونه کاملا رسمی انجام و با استقبال مقامات ابوظبی واقع شده است.

برهانی افزود: سفر سراج الدین حقانی و هیأت همراه به امارات متحده عربی در آستانه نشست دوحه 3 و فرمت مسکو برگزار می شود که خود از اهمیت این سفر حکایت دارد و می تواند نشان دهنده این باشد که امریکا به نحوی به دنبال نظارت بر عملکرد حکومت طالبان در شرایط مختلف است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به همراهی عبدالحق وثیق رئیس استخبارات طالبان در این سفر گفت: این سفر به نحوی می تواند بیان کننده این باشد که حکومت طالبان به دنبال اطمینان دادن رسمی به آمریکا است که خطری از جانب آنها متوجه منافع امریکا در افغانستان و منطقه نخواهد بود.

برهانی با اشاره به اختلافات داخلی بین گروه‌های مختلف حکومت طالبان از قومیت‌ها و گروه‌های گوناگون گرفته تا مشکلات موجود بین کابل و قندهار گفت: این سفر به نحوی نشان دهنده هیمنه و قدرت حکومت طالبان در کنار گذاشتن اختلافات است.

برهانی اضافه کرد: سفر حقانی به امارات می تواند دستاوردهای دیگری هم برای حکومت طالبان به همراه داشته باشد و با توجه به اینکه این سفر کاملا رسمی برگزار شده است، طالبان می توانند پیام خود را به گوش جهان برسانند و وعده و وعیدهایی را مطرح کنند. آنها می توانند از دستاوردهای مختلف حکومتشان در بحث امحا و نابودی مواد مخدر در افغانستان بگویند و به جهانیان اطمینان دهند که خطری از جانب این حکومت شامل حال آنان نخواهد شد.

محمدجواد برهانی با اشاره به اینکه طالبان تلاشی برای شناسایی رسمی حکومتشان و برآورده ساختن خواسته‌های جامعه جهانی انجام نداده، می گوید: هرچند این سفر می تواند بسیار مهم ارزیابی شود اما از آنجا که حکومت طالبان هیچ تلاشی برای ایجاد حکومت فراگیر و در نظرگرفتن مسائل حقوق بشری خصوصا حقوق زنان در افغانستان انجام نداده است و از سویی شاهد رشد و قدرت گیری شاخه خراسان داعش در افغانستان نیز هستیم، اینگونه سفرها نمی تواند کمکی به شناسایی رسمی این حکومت داشته باشد و طالبان باید پیگیر خواسته های جامعه جهانی باشد تا حکومت آنها به رسمیت شناخته شود.

حذف نام طالبان از فهرست سیاه روسیه لزوماً مقدمه شناسایی رسمی نیست

کلیدواژه