جوزا 19, 1403 18:58 Asia/Kabul
  • همسایگان افغانستان برای ادامه حمایت از مردم این کشور به توافق رسیدند
    همسایگان افغانستان برای ادامه حمایت از مردم این کشور به توافق رسیدند

سفیر ایران در کابل با اشاره به برگزاری نشست گروه تماس در تهران گفت: در این نشست، کشورهای همسایه به توافق رسیدند که همچنان تحت حمایت سازمان ملل، حمایت‌های خودشان را از مردم افغانستان ادامه دهند.

به گزارش رادیو دری؛ حسن کاظمی قمی امروز در حاشیه نشست چهارجانبه گروه تماس در تهران در جمع خبرنگاران افزود: تحولات افغانستان  امروز بیش از هر جامعه‌ای، بر همسایگان این کشور اثرگذار بوده و تروریسم، مواد مخدر و مساله مهاجرت همچنان به عنوان دغدغه کشورهای همسایه افغانستان مطرح است.

وی اضافه کرد: : تروریسم هم افغانستان و هم کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما در این مدت شاهد ترورهایی در کشورهای منطقه بوده‌ایم که این نشان می‌دهد تروریسم همچنان مساله‌ای است که مورد حمایت اشغالگران دیروزی است و امروز تلاش می‌کنند همان مسیر بی ثبات سازی را ادامه دهند.

نماینده رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان با اشاره به مساله مهاجران افغانستانی در کشورهای همسایه افزود: همسایگان افغانستان به ویژه ایران، بار سنگینی از مشکلات این کشور را بر دوش می‌کشند که  وجود 6 میلیون مهاجر افغان از آن جمله است که مساله بسیار مهمی است.

کاظمی قمی گفت: هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران در حمایت از مردم افغانستان و در تعامل با حکومت سرپرست عمل نکرده است.

وی افزود: مهاجران بنا به اجباری که دیگران تحمیل کرده اند به کشورهای همسایه آمده‌اند و وقتی بهبودی در شرایط افغانستان ایجاد شود آنها باز می‌گردند. 

سفیر ایران در کابل با تاکید بر اینکه مواردی  از سر خیرخواهی گفته می شود که به معنای مداخله نیست  تصریح کرد: باید در حوزه سیاسی افغانستان حکومتی از قشرهای مختلف شکل بگیرد و این یک مشاوره خیرخواهانه است.

کاظمی قمی در خصوص غیبت نماینده طالبان در نشست تهران گفت: ما از مقامات حکومت سرپرست دعوت کردیم تا در نشست تهران حضور داشته باشند؛ این پیام از سمت چهار کشور بود تا مقامات طالبان بیایند و از این تریبون استفاده کنند، نشست تهران تریبون خوبی برای مقامات سرپرست افغانستان بود، اما  آنها صاحب اختیار خودشان بودند.

سفیر ایران در کابل با تاکید بر اینکه  مساله نشست تهران فقط حکومت سرپرست نیست، بلکه دغدغه منطقه است اضافه کرد:  ما تاکید می کنیم که موضوع افغانستان هم یک موضوع منطقه‌ای و هم داخلی است؛  کشورهای اشغالگر افغانستان همچنان از جغرافیای این کشور به دنبال ناامنی هستند؛ کشورهای منطقه همیشه این دغدغه و نگرانی را دارند و برای برون رفت از بحران‌ها،  باید در یک حرکت منطقه‌ای نقش خودشان را ایفا کند.

کاظمی قمی تصریح کرد: نشست دوحه ۳ در قطر به زودی برگزار می شود و توصیه نشست امروز این بود که کشورهای همسایه در نشست پیش‌روی در قطر شرکت کنند.

وی با بیان اینکه نشست‌های دوحه ۱ و ۲ توفیقات چندانی نداشتند ادامه داد: ایران از هر ابتکاری برای حل مشکلات افغانستان حمایت می‌کند، اما اگر بخواهد موضوعی تحمیل شود که منجر به بهتر شدن وضعیت در افغانستان نشود، دلیلی بر حمایت از آن نداریم.

این دیپلمات ایرانی اظهار کرد: چهار کشور ایران، روسیه، پاکستان و چین در نشست امروز تهران  بر نقش مخرب آمریکا در منطقه تاکید کردند، زیرا آنچه امروز به جا مانده ناشی از اشغالگری است و آمریکا باید پاسخگو باشد. 

کاظمی قمی تصریح کرد:  آمریکای اشغالگر نمی‌تواند در لباس دیپلماسی و اقتصادی، بار دیگر سیاست‌های مخرب خودش را در افغانستان دنبال کند؛  ما از هر ابتکار سازنده‌ای که به طور واقعی به شرایط افغانستان  کمک کند، استقبال می‌کنیم، اما واقعیت این است که آمریکا در هیچ جایی نقش سازنده‌ ایفا نکرده است و تعریف آمریکا از امنیت با تعریف کشورهای منطقه متفاوت است.

 نشست گروه تماس با موضوع افغانستان و با حضور نمایندگان ایران، روسیه، چین و پاکستان امروز در تهران برگزار شد.

در این نشست به رغم دعوت قبلی، هیچ نماینده ای از حکومت طالبان حضور نیافت.

نشست تهران بدون حضور نماینده طالبان برگزار شد

آغاز نشست گروه تماس منطقه ای در تهران

باقری: ایران از ابتکارهای سازنده منجر به صلح و ثبات در افغانستان حمایت می کند

کلیدواژه