جوزا 19, 1403 19:27 Asia/Kabul
  • کاظمی قمی: نیمی از حقابه هیرمند دریافت شده است
    کاظمی قمی: نیمی از حقابه هیرمند دریافت شده است

نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان اعلام کرد: ایران، امسال نزدیک به نیمی از حقابه‌اش را از هیرمند دریافت کرده است.

به گزارش رادیو دری؛ حسن کاظمی قمی امروز در جمع خبرنگاران در تهران  با بیان اینکه امسال، سال آبی نرمال بود افزود: در چارچوب معاهده 1351 هجری شمسی، از ابتدای سال آبی تا امروز نزدیک به نیمی از حقابه ملت ایران دریافت شده است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که سال گذشته 32 میلیون متر مکعب از حقابه ایران، تحقق یافت.

سفیر تهران در کابل اضافه کرد: تا امروز در مسیر آب هیرمند، سدها و کانال‌های متعددی ساخته شده است؛ سد کمال خان برای مدیریت آب است و سازه به گونه‌ای تعبیه شده که وقتی آب زیادی به آن  وارد می‌شود، این سد می‌تواند در محفظه خود  52 میلیون متر مکعب آب ذخیره کند و به اعتقاد ما این نوع طراحی، حتما هدایت شده بوده است.

کاظمی قمی با بیان اینکه یکی از مشکلات در مساله تامین حقابه ایران، همین سد کمال خان است گفت: افزون بر این، زمین اطراف سد هم بالاتر از دریچه‌ها بود؛ دریچه ها هم در بعضی موارد، مشکل داشت و باز نمی‌شد که سال گذشته در اقدامی مثبت ترمیم شد.

او ابراز امیدواری کرد: با مجموعه اقدامات صورت گرفته و همکاری‌های دو کشور، بر سر مساله حقابه با مقامات افغانستان به اشتراک نظر برسیم.

نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان اضافه کرد: باید  در دو سوی مرز ایران و افغانستان، مجتمع‌های کشت و صنعت را در نیمروز و سیستان  تاسیس و با استفاده از ظرفیت‌ها، بتوانیم منافع مشترک پایدار را در کنار حق آبه پیگیری کنیم.

وی همچنین از برگزاری نشست کمیساران آب در کابل در روزهای آینده خبرداد و افزود: در این گفتگوها درباره اعزام تیم فنی ایران تبادل نظر خواهد شد.

همسایگان افغانستان برای ادامه حمایت از مردم این کشور به توافق رسیدند

آغاز نشست گروه تماس منطقه ای در تهران

کلیدواژه