جوزا 23, 1403 13:45 Asia/Kabul
  • ایجاد پالایشگاه نفت در افغانستان؛ محور رایزنی مقامات ایران و افغانستان
    ایجاد پالایشگاه نفت در افغانستان؛ محور رایزنی مقامات ایران و افغانستان

وزارت صنعت و تجارت طالبان درخصوص استخراج نفت با هیاتی از ایران دیدار کرده است.

به گزارش رادیو دری، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در دیدار با نمایندگان شرکت “ویرا گاز سپهر سوخت” ایران در مورد ایجاد تصفیه‌خانه‌ نفت در افغانستان گفت‌وگو کرده است.

وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته که در این دیدار نمایندگان شرکت ایرانی در کنار ارائه طرح ایجاد تصفیه‌خانه‌ نفت مطابق با نفت خام استخراجی افغانستان، در مورد مقدار، کیفیت و نوع محصولات به‌دست آمده نیز اطلاعاتی داده‌اند.

کمیسیون اقتصادی حکومت سرپرست افغانستان به وزارت‌ صنعت و تجارت طالبان، شرکت دولتی نفت و گاز و اداره ملی استاندارد وظیفه سپرده تا برای ایجاد تصفیه‌خانه معیاری نفت که ظرفیت تصفیه سایر مشتقات مواد نفتی را نیز داشته باشد، تلاش کنند.

هم اکنون استخراج روزانه ۱۳ هزار تن نفت از۲۴ حلقه چاه در افغانستان در ساحه قشقری سرپل فعال است که نفت خام استخراج می‌شود.

پیش از این حکومت سرپرست افغانستان از بهره برداری از ۶ چاه نفتی جدید در افغانستان در سال گذشته در حوزه نفتی آمو خبر داده بود.

افغانستان همچنین دارای ذخایر نفت و گاز است که بیشتر آن در شمال کشور واقع شده است. با استخراج از منابع افغانستان شاید این کشور بتواند در بازارهای جهانی نفت نیز ورود کند.

از سوی دیگر شرکت‌های ایرانی تجربه لازم درخصوص مسائل نفتی را دارند. دولت سرپرست افغانستان می‌تواند با قراردادهای مناسب علم و توانایی شرکت‌های ایرانی را به کار گیرد.

طالبان از فروش ۲۰ هزار تن نفت خام حوزه آمودریا خبر داد

آمادگی برای ساخت تصفیه خانه نفت در افغانستان

کلیدواژه