جوزا 27, 1403 20:35 Asia/Kabul
  • کارشناس سیاسی: رهبر طالبان اختلافات موجود بین مقامات را می‌بیند
    کارشناس سیاسی: رهبر طالبان اختلافات موجود بین مقامات را می‌بیند

به باور کارشناس سیاسی افغانستانی، رهبری حکومت طالبان اختلاف نظرها میان مقام های حکومت را می بیند و برای مدیریت این اختلاف نظرها که ممکن است به رقابت های منفی منجر شود تلاش می کند.

سیدحسین هادی آگاه مسائل سیاسی در گفت وگو با بخش خبر رادیو دری درباره سخنان عیدانه رهبر طالبان در قندهار گفت: پیام شیخ هبت الله آخندزاده رهبر "امارت اسلامی" یک پیام حکومتداری و مبارزه با فساد در افغانستان بود و این پیام طبعا کارشناسی شده و جدی بود که به شش زبان هم در فضای مجازی منتشر شد. یکی از مطالب مهم این پیام در مورد اختلاف در درون حاکمیت است که مسأله بسیار مهمی است و ملاهبت الله حتی گفت: در صورتی که اتفاق نظری صورت بگیرد من هم حاضر هستم با توجه آن اتفاق برکنار شوم.

هادی افزود: من فکر می کنم حفظ قدرت بسیار مهم است و حکومتداری بسیار اهمیت دارد. رهبری "امارت اسلامی" به طور مشخص این اختلاف نظرها را می بیند و مقامات طبعا این اختلاف نظرها را دارند که ممکن است منجر به رقابت‌های منفی شود ولی قبل از آنکه اختلافات باعث ایجاد رقابت های منفی شود تلاش براین است که مدیریت صورت بگیرد. آنها (طالبان) می دانند که اختلاف نظر در درون خودشان بقای "امارت اسلامی" را در افغانستان با خطر مواجه می کند.

وی در ادامه گفت: مسائلی از قبیل اینکه مثل برخی از مقامات پیشین به دنبال بدگمانی و گناه و کارهای ناپسند نباشید و از آنها درس عبرت بگیرید و پیش از اینکه بخواهیم شریعت را در جامعه تطبیق کنیم باید در قدم اول بر خودمان تطبیق کنیم، عملا اهمیت این پیام را نشان می داد و از طرف دیگر، اینکه گفته شده اگر اختلاف دیدگاه به سمت و سویی برود که در مورد رهبری جامعه هم تصمیمی گرفته شود ما حاضریم استعفا داده و کنار برویم نیز نشان می دهد موضوع مدیریت اختلافات بسیار اهمیت دارد.

سید حسین هادی در پاسخ به این سوال که اختلاف نظر در حکومت طالبان که هنوز به رسمیت شناخته نشده و مشروعیت بین المللی نیافته چه آسیب هایی را به حکومت وارد خواهد کرد گفت: دو مساله در این قضیه وجود دارد. اول اینکه اختلاف نظرها فقط بین مقامات وجود ندارد یعنی حتی نسبت به رهبری امارت هم می رسد به همین دلیل ایشان این مساله را مطرح کرده است که شما اگر بخواهید متحد شوید من هم حاضر به کناره گیری از قدرت هستم مشروط به اینکه شما اتحاد و همدلی خود راحفظ کنید. موضوع دوم اینکه عملا اختلاف در درون "امارت اسلامی" منجر به از بین رفتن حاکمیت و باعث تغییر شرایط می شود و از آن طرف حکومت طالبان حاکمیتی نوپا و تازه تاسیس است که هنوز به مشروعیت بین المللی نرسیده و هرچه این اختلاف دیدگاه عمیق‌ترشود عملا حاکمیت طالبان را هم در نظام بین المللی با مشکل مواجه نموده و مشروعیت یابی و شناخت بین المللی طالبان را به درازمدت خواهد کشاند زیرا در نظام بین الملل امروز عملا بدون تعامل و ارتباط با کشورهای منطقه و جهان نمی توان اقدامی انجام داد.

وی اظهار داشت: اختلاف نظرها در داخل افغانستان هم مهم است و ممکن است به ایجاد یک حاکمیت ناکارآمد منجر شود که مشروعیت داخلی را از بین ببرد و با افزایش دادن به  ناامنی، فقر، جنجال و بی ثباتی، باعث نارضایتی مردم گردد.

این آگاه مسائل سیاسی درباره این سوال که آیا چشم انداز استعفای رهبر طالبان به صورت خودخواسته و یا در نتیجه فشارهای درون گروهی وجود دارد یانه، گفت: من فکر می کنم این موضوع هنوز بسیار زود است. مساله ای وجود دارد و آن این است که عملا باید مقامات و نیروهای "امارت اسلامی" زیر یک پرچم و سقف جمع شوند او در حال حاضر این شخص ملاهبت الله آخندزاده است و گزینه دومی برای طالبان وجود ندارد.

هادی افزود: مولوی آخندزاده تواسته به خوبی حکومتداری را تعریف و نقش خود را در مسایل مختلف مطرح کند و حتی عزل و نصب های وی به صورت منظم در حال اجرا است و از طرف دیگر هنوز این اختلاف دیدگاه آنقدر عمیق و جدی نیست که بخواهد رهبری "امارت اسلامی" را تهدید کند بنابراین فکر می کنم درحال حاضر بهترین گزینه بین طالبان برای رهبری، همین مولوی هبت الله آخندزاده است و آنها به دنبال گزینه بعدی نمی روند.

ملاهبت الله: حاضرم برکنار شوم اما مردم دچار اختلاف نشوند

کلیدواژه