سرطان 12, 1403 17:29 Asia/Kabul
  • نظری: کشورهای تأثیرگذار منطقه خواهان گسترش مناسبات با افغانستان هستند
    نظری: کشورهای تأثیرگذار منطقه خواهان گسترش مناسبات با افغانستان هستند

معاون وزیر اقتصاد حکومت طالبان گفت: کشور‌های تاثیر‌گذار منطقه از جمله ایران به گسترش مناسبات اقتصادی با افغانستان علاقه‌مند هستند و این یک موضوع حیاتی و دستاوردی برای حکومت سرپرست است.

به گزارش رادیو دری؛ عبداللطیف نظری در مصاحبه با رسانه ها با اشاره به دیدار هیات طالبان با سفیر ایران در حاشیه نشست دوحه افزود: جمهوری اسلامی ایران از سیاست اقتصاد محور دولت سرپرست افغانستان حمایت می‌کند و خواهان گسترش مناسبات اقتصادی میان دو کشور است.

وی افزود: نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان در دیدار با هیات افغانستانی تاکید کرده است که ایران علی رغم تحریم‌ها، در زمینه‌های مختلف مانند برق، بندر چابهار، ارائه فرصت‌های تحصیلی به افغان‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی برای میلیون‌ها افغانستانی مهاجر همکاری می کند و در آینده هم این همکاری‌ها ادامه خواهد یافت.

معاون وزیر اقتصاد حکومت طالبان تصریح کرد: سیاست تعامل محور طالبان توانسته است دیدگاه مثبت کشورها را نسبت به تحولات افغانستان جلب کند و از این منظر نشست دوحه، علی‌رغم برخی چالش‌ها پر دستاورد بود.

نظری اظهار کرد: پس از روی کار آمدن طالبان، فساد در افغانستان از بین رفته، امنیت سراسری تامین شده، طرح‌های کلان اقتصادی اجرا شده، از کشت مواد مخدر جلوگیری شده و افغانستان به مرکز ترانزیت و اتصال منطقه‌ای تبدیل شده است، از این رو  کشورهای دیگر باید با دولت سرپرست و مردم افغانستان همکاری کنند تا ما بتوانیم به اهداف راهبردی خود دست یابیم.

او گفت: راه حل مشکلات سیاسی نیز مذاکره است تا سیاست تعامل، تنش زدایی و اعتماد‌سازی دولت سرپرست با طرف های مختلف تبیین شود.

این مقام طالبان، بیشترین مطالبات این گروه را لغو تحریم ها دانست و در عین حال افزود: تجربه ما از قدرت‌های غربی تا به امروز در این باره خوب نبوده است؛ زیاد هم امیدوار نیستیم که این تحریم‌ها برداشته شود، چون تحریم ابزار و اهرم فشار قدرت‌های بزرگ است و تجربه نشان داده  است که شماری از کشورهای غربی به این مطالبات روی خوش نشان نمی‌دهند.

نظری تحریم‌ها را مهمترین مشکل کنونی افغانستان دانست و اضافه کرد: تحریم ها ، ثبات اقتصادی کشور را به خطر انداخته و مهمترین مانع و مشکل برای رشد و توسعه افغانستان است.

معاون وزیر اقتصاد حکومت طالبان تاکید کرد: حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهد تجارت با کشورهای همسایه و منطقه را افزایش دهد و موقعیت ترانزیتی افغانستان را احیا کند، زیرا افغانستان حلقه وصل آسیای مرکزی و جنوبی است و می‌تواند در رشد و توسعه اقتصادی منطقه نقش مهمی ایفا کند و این آمادگی در دولت طالبان کاملاً وجود دارد.

نظری همچنین در بخش دیگری از این گفتگو به موفقیت های طالبان در مبارزه با مواد مخدر اشاره و تصریح کرد: پیشرفت‌های قابل توجهی برای ریشه کنی مواد مخدر در افغانستان صورت گرفته است و هم اکنون از رهگذر مبارزه قاطع و راهبردی با مواد مخدر، یک کشور نمونه هستیم و اگر در این زمینه، موقعیت فعلی را با ۲۰ سال دوره اشغال افغانستان مقایسه کنیم، تفاوت نمایان می‌شود.

وی افزود:  نمایندگان ما از کشورهای مختلف به خصوص قدرت‌های غربی می‌خواهند که مسوولیت خود را در ارتباط با کشت جایگزین، دهقانان و کشاورزان افغانستان ادا کنند، چون تولید مواد مخدر در دوران اشغال افغانستان در ۲۰ سال گذشته افزایش یافت و این موضوع مشکلات بسیاری را  برای نسل جدید افغانستان بوجود آورد که مسوولیت مستقیم آن به قدرت‌های غربی برمی‌گردد.

طالبان: تعامل مثبت و سازنده می‌خواهیم

عبداللطیف نظری: مشکلات اقتصادی در افغانستان گلوی مردم را می‌فشارد

کلیدواژه