سرطان 17, 1403 09:18 Asia/Kabul
  • دلاور از وزارت معادن طالبان رفت؛ بدری آمد
    دلاور از وزارت معادن طالبان رفت؛ بدری آمد

ملاهبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان در فرمانی جدید،  هدایت الله بدری رئیس بانک مرکزی افغانستان را به عنوان سرپرست وزارت معادن و پترولیم منصوب کرد.

به گزارش رادیو دری، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان با اعلام فرمان تازه ملا هبت‌الله آخندزاده در شبکه ایکس نوشته است که براساس این فرمان،هدایت الله بدری، رئیس بانک مرکزی، به جای شهاب الدین دلاور وزیر معادن و پترولیم منصوب شد و دلاور را  نیز به سمت ریاست جمعیت هلال احمر افغانستان برگزید.

تغییر سرپرست وزارت معادن و پترولیم از اهمیت ویژه ای برخوردار است،  زیرا شهاب الدین دلاور از چهره‌های پرنفوذ طالبان به شمار می‌آید که عضو هیات مذاکره کننده این گروه با آمریکا نیز بوده است.

همچنین وزارت معادن و پترولیم  با توجه به سیاست خارجی «اقتصادمحور» طالبان و عقد قراردادهای بزرگ با شرکت های خارجی و داخلی، یکی از مهم‌ترین کانون های قدرت در تشکیلات طالبان شمرده می شود.

در همین حال، براساس بخش دیگری از فرمان ملاهبت الله، ملا نوراحمد آقا معاون اول بانک مرکزی افغانستان به جای ملا هدایت‌الله بدری به ریاست این بانک منصوب شد.

در تحولی دیگر، ملا نورالدین ترابی معاون جمعیت هلال احمر افغانی به حیث رییس اداره مبارزه علیه حوادث گماشته شده است.

ملا هبت‌الله آخوندزاده همچنین مطیع‌الحق خالص رئیس جمعیت هلال احمر افغانی را به ریاست اداره حفظ محیط زیست و ملا نورالدین ترابی معاون جمعیت هلال احمر  را  به حیث رئیس اداره مبارزه علیه حوادث معین کرده است.

بر اساس فرمان جدید رهبر طالبان، افزون بر این تغییرات، جابه جایی های جزئی تری نیز در ساختار مدیران حکومت سرپرست روی داده است.

اگر چه انگیزه این تغییرات، مشخص نیست، اما ناظران می‌گویند که رهبر طالبان در صدد تحکیم قدرت خود و گسترش حوزه حاکمیت خویش از قندهار به کابل است.

سفر وزیر معادن و پترولیم طالبان به بلخ و معرفی 14 نفر برای استخراج معادن

فرمان رهبر طالبان برای تغییرات مدیریتی جدید در حکومت سرپرست

کلیدواژه