سرطان 17, 1403 17:10 Asia/Kabul

سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان سرمایه گذاری ازبکستان را برای استخراج معادن نفت و گاز شمال و مس غرب افغانستان خواستار شد.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری، دفتر مطبوعاتی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان از دیدار روز شنبه نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت با اسلام‌اف بوبیر فرخادویچ وزیر معادن و ژئولوژی/زمین شناسی جمهوری ازبیکستان خبر داد.

در این خبرنامه آمده است که وزیر معادن و زمین شناسی جمهوری ازبکستان خواهان عقد موافقتنامه همکاری‌ در بخش‌های مختلف استخراج معادن و حمایت از سرمایه گذاری در دو کشور شده است.

وی با اشاره به تأسیس دو کارخانه بزرگ تولید مس در ازبکستان تاکید کرد که نیاز مواد خام این کارخانه‌ها با اکتشاف و استخراج معادن افغانستان مرفوع خواهد شد.

در ادامه نورالدین عزیزی نیز به دلیل نزدیکی مسیر و دسترسی آسان به بازارهای منطقه از همتای ازبکستانی‌اش سرمایه گذاری آن کشور برای استخراج معادن نفت و گاز شمال افغانستان را خواستار شد.

وی همچنان سرمایه گذاری جمهوری ازبکستان در استخراج معادن مس ولایات غزنی و هرات و احداث فابریکه‌های تولید مواد معدنی در افغانستان را پیشنهاد کرد.

در اخیر موافقت شد که هیأت رسمی ازبکستانی به هماهنگی وزارت معادن و پترولیم افغانستان برای سروی/تحقیق و کارهای تخنیکی به افغانستان سفر کند.

ازبکستان و افغانستان اخیرا نیز درباره ایجاد خانه تجارت دو کشور توافق کردند.

روز سه شنبه 12 سرطان هیأت مشترک دولتی و بخش خصوصی به ریاست نورالدین عزیزی، سرپرست صنعت و تجارت طالبان به ازبکستان رفت.

افغانستان و ازبکستان چندین توافق‌نامه اقتصادی و تجاری امضا کردند

کلیدواژه