سرطان 19, 1403 10:31 Asia/Kabul

با فرارسیدن فصل گرما تهیه آب آشامیدنی صحی به بزرگترین چالش شهروندان تخار تبدیل می‌شود که اکنون مسؤولان با آغاز یک پروژه آبرسانی به دنبال رفع آن هستند.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، هم‌زمان با افزایش دمای هوا در تالقان به بلندترین درجه حرارت و افزایش نیاز مردم به آب، مسئولان در آمریت آب‌رسانی شهر تالقان از آغاز کار یک پروژه آب‌رسانی خبر داده می‌گویند: قرار است با بهره‌برداری این پروژه بیش از ۴۵۰ خانواده در ناحیه سوم شهر تالقان به آب آشامیدنی صحی دسترسی پیدا کنند

کریم الله حقیار آمر آب‌رسانی شهر تالقان می‌گوید: کار این پروژه به هزینه نزدیک به دو میلیون افغانی آغاز شده و با بهره‌برداری آن بیش از ۴۵۰ خانواده در بخشی از شهر تالقان به آب آشامیدنی صحی دسترسی پیدا خواهند کرد.

در همین حال باشندگانی که قرار است با بهره‌برداری این پروژه به آب آشامیدنی صحی دسترسی پیدا کنند می‌گویند: در این محله بزرگ، فقط چهار حلقه چاه نیمه عمیق وجود دارد که آب آن نیز آلوده و غیرصحی شده است.

به گفته این باشندگان مردم نیاز به آب دارند و ناگزیر از آن استفاده می‌کنند که در بسیاری از موارد آب این چهار حلقه چاه، ضرورت مردم محل را هم‌چنان برطرف نمی‌کند.

از سوی دیگر برخی از باشندگان تالقان نیز می‌گویند به دلیل دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی صحی و استفاده از آب‌های آلوده، کودکانشان به بیماری‌های گوناگون مبتلا شده اند.

آنان می‌افزایند: هوا گرم شده و نیازمندی ما به آب افزایش یافته که حکومت باید در قسمت رفع آن اقدام نماید.

فریدون یکی از باشندگان تالقان می‌گوید در محله شان نزدیک به 10 چاه نیمه عمیق وجود دارد که در این فصل آب اکثر آنها خشکیده و فقط بعضی از چاه‌ها آب دارد که روزانه صدها تن برای به دست آوردن آب گرد آن حلقه می‌زنند.

همه ساله با آغاز فصل تابستان، آب در بیشتر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق شهر تالقان تَه‌نشین می‌شود و باشندگان این شهر با کمبود آب صحی مواجه می‌گردند.

اکنون آمریت آب‌رسانی تالقان کار یک پروژه را به طول ۲.۵ کیلومتر در ناحیه سوم این شهر آغاز کرده که قرار است کار آن به همکاری مردم محل تا یک ماه دیگر به اتمام برسد.

آمریت آب‌رسانی تالقان با استفاده از سیستم پایپ لاین/خط لوله برای نزدیک به ۹ هزار خانواده آب آشامیدنی صحی توزیع می‌کند که به گفته مسؤولان آن، قرار است این روند گسترش یابد و نقاط باقی مانده شهر تالقان هم‌ به آب شهری وصل شود.

عدم دسترسی 21 میلیون نفر در افغانستان به آب آشامیدنی سالم

کلیدواژه