سرطان 25, 1395 14:58 Asia/Kabul
  • پایگاه های بزرگ تروریست های خارجی در ولایت بدخشان

والی بدخشان افغانستان از احداث پایگاه های بزرگ در این ولایت توسط صدها تروریست خارجی خبر داد.

والی بدخشان افغانستان از احداث پایگاه های بزرگ در این ولایت توسط صدها تروریست خارجی خبر داد. احمد فیصل بیکزاد در دیدار با معاون نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل که به بدخشان رفته بود گفت: بیش از سیصد تروریست خارجی در این ولایت حضور دارند که در مناطق تحت اشغال طالبان پایگاه های نظامی احداث کرده اند. والی بدخشان ، فقر را از مشکلات مهم این ولایت دانست و افزود ، شصت و پنج درصد مردم بدخشان زیر خط فقر زندگی می کنند.

سخنان این مقام ارشد دولت محلی در ولایت بدخشان نشان می دهد خطر حضور تروریست های خارجی در افغانستان جدی است . گروه تروریستی طالبان که مهمترین گروه مسلح مخالف دولت افغانستان است ، بخشی از نیروهای خود را از سایر کشورها به ویژه همسایگان این کشور تامین می کند. انگیزه حضور تروریست های خارجی در افغانستان به عنوان نیروی کمکی طالبان ، علاوه برمسائل ایدئولوژیک ، دریافت دستمزدهای کلان است که درآمد قابل توجهی برای آنها است .

درچنین شرایطی ، بخشی از مشکلات امنیتی در افغانستان ناشی از وجود تروریست های خارجی در این کشور است که می تواند بر پیچیدگی اوضاع بیافزاید.

سخنان والی بدخشان درباره احداث چند پایگاه بزرگ توسط تروریست های خارجی در مناطق تحت اشغال طالبان در این ولایت ، حاکی ازبرنامه طالبان برای تثبیت موقعیت خود در مناطق مختلف از طریق احداث پایگاه های بزرگ پس از اشغال این مناطق است.

کارشناسان می گویند ، طالبان برخلاف گذشته ، پس از اشغال مناطق در ولایت های مختلف افغانستان ، برای افزایش توان جنگی خود در قبال نیروهای ارتش این کشور ، پایگاه های نظامی در آن مناطق احداث می کنند تا به ثبیت موقعیت خود بپردازند. بدخشان ، از ولایت های ناامن افغانستان ، از مناطق مورد توجه گروه طالبان برای تقویت موقعیت منطقه ای خود در شمال شرقی این کشور است.

با توجه به موقعیت استراتژیک بدخشان ، ناامنی در این ولایت برای دولت افغانستان و همسایگان شمالی آن ، نگران کننده است. این گمانه مطرح است که شرایط جغرافیایی سخت بدخشان و هم مرزبودن با تاجیکستان ، پاکستان و چین سبب شده است این ولایت مورد توجه گروه‌های مخالف مسلح دولت کابل قرار گیرد . به ویژه آنکه این امکان برای تروریست ها وجود دارد که در صورت افزایش حملات نیروهای دولتی افغانستان و قرار گرفتن در شرایط فشار ، به کشورهای همسایه بگریزند. درچنین شرایطی ، دولت محلی بدخشان با همکاری دولت مرکزی افغانستان باید از تثبیت موقعیت تروریست ها در این ولایت جلوگیری کنند.

اگر ترورست ها بتوانند از طریق احداث پایگاه های نظامی ، موقعیت خود را در بدخشان تثبیت کنند ، شرایط برای ارتش افغانستان در مقابله و بیرون راندن تروریستها از این ولایت دشوار خواهد شد.

بنابراین نیروهای امنیتی دولتی در بدخشان نباید اجازه دهند تروریست ها از مرحله اشغال مناطق به مرحله تثبیت موقعیت برسند.

کلیدواژه