سرطان 27, 1403 15:25 Asia/Kabul
  • برکناری کابلوف از اداره ناظر بر امور افغانستان در وزارت خارجه روسیه
    برکناری کابلوف از اداره ناظر بر امور افغانستان در وزارت خارجه روسیه

ضمیر کابلوف که همچنان در سمت نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان باقی مانده از سمت ریاست اداره دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه برکنار شد.

به گزارش رادیو دری، خبرگزاری تاس روسیه نوشت: ضمیر کابلوف که در حوزه افغانستان تجربه زیادی دارد و به تازگی ۷۰ ساله شده است از سمت ریاست اداره دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه که بر امور افغانستان نظارت می‌کند، برکنار شد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری دولتی تاس گفته است: ضمیر کابلوف مشاور وزیر خارجه شده و در سمت نماینده ویژه رئیس‌ جمهور برای افغانستان نیز باقی مانده است.

در وبگاه وزارت خارجه روسیه ماکسیم بارانوف به عنوان مدیر جدید بخش دوم آسیایی این وزارت معرفی شده است.

این تغییر در حالی اتفاق می‌افتد که مقامات عالی روسیه به تازگی از تصمیم به توسعه تعامل با طالبان سخن گفته‌اند.

وزیر خارجه روسیه چندی پیش اعلام کرد که وزارت دادگستری این کشور، طرح خروج طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی روسیه را به ولادیمیر پوتین ارائه کرده‌ است.

از سوی دیگر پوتین نیز طالبان را «واقعیت» افغانستان خوانده و گفته است که ارتباط با طالبان یک نیاز است.

او در نشست اخیر سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان نیز از طالبان به عنوان «متحد» روسیه در مبارزه با داعش یاد کرد؛ موضعی که طالبان به طور تلویحی آن را رد و اعلام کرد که در مبارزه با داعش «مستقل» عمل می‌کند.

از دید ناظران، برکناری کابلوف از سمت ریاست اداره دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه تا حدی ناشی از اختلاف دیدگاه دستگاه‌های سیاسی و امنیتی روسیه درباره تعامل با طالبان است.

در حالی که بخشی از دستگاه دیپلماسی روسیه که کابلوف هم در آن نفوذ زیادی دارد پیوسته بر لزوم توسعه تعامل با طالبان تاکید می کند، سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی مسکو همچنان نگران پیامدهای این اقدام هستند.

آنها درباره رشد روزافزون تروریسم فرامرزی در افغانستان نگرانند و به هشدارهای همسایگان افغانستان استناد می‌کنند که متحدان استراتژیک مسکو نیز محسوب می شوند.

روسیه پنج «هوادار طالبان» را به اتهام تروریسم زندانی کرد

کابلوف: روسیه با لغو محدودیت‌های اقتصادی علیه طالبان موافقت نکرده‌است

کلیدواژه