سرطان 28, 1403 09:18 Asia/Kabul

تاجران در ولایت ننگرهار، پاکستان را به کم کاری در تطبیق تعهداتش با جانب افغانستان متهم می نماید‎.

به گزارش محمد آصف شینواری خبرنگار رادیو دری، تاجران در ولایت ننگرهار می گویند، پاکستان بر تعهداتش که با جانب افغانستان می بندد، عمل نمی کند.

حاجی زلمی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت ننگرهار می گوید: چندی قبل معاون وزارت تجارت کشور پاکستان در راس هیات تجاری به کابل سفر نموده بود و در نشست هایش با مسئولان حکومت افغانستان تعهد نمود که اموال متوقف شده تاجران افغان در بندر کراچی را رها و همچنان مشکلات بانکی و ده درصد مالیه وضع شده بر اموال تاجران افغان را حل خواهد نمود اما تاکنون که چند ماه از این تعهدات جانب پاکستانی می گذرد گام های عملی برداشته نشده است.

این تاجر افغان می گوید: وزارت تجارت و دیگر نهادهای مسئول افغانستان مکلفیت دارند تا با جانب پاکستان وارد مذاکره شده و درمورد حل مشکلات تاجران افغان با آنان گفتگو نمایند.

در این حال محمد خالد عمر رییس گمرک ننگرهار تایید می نماید که پاکستان بارها مشکلات را بر سر راه تاجران افغان ایجاد نموده است.

وی می گوید: در این اواخر پاکستان بر اموالی که به افغانستان صادر می نماید تعرفه گمرکی را افزایش داده که براساس آن در واردات از پاکستان به افغانستان کاهش قابل ملاحظه ای بعمل آمده و همچنان بر اموالی که از افغانستان به آن کشور صادر می شود مالیات بلند وضع نموده است.

رئیس گمرک ننگرهار می گوید: این همه اقدامات منفی پاکستان سبب شده که تاجران افغان برای ادامه تجارت شان راه های بدیل را جستجو نمایند و در حال حاضر بیشتر تاجران افغان بندر چابهار در جمهوری اسلامی ایران را برای تجارت شان به کار میبرند.

توقف صادرات میوه از افغانستان به پاکستان پس از افزایش تعرفه‌های گمرکی

کلیدواژه