اسد 02, 1403 13:20 Asia/Kabul
  • مجاهد: با بازگشت طالبان قطب‌های قدرت در افغانستان نابود شد
    مجاهد: با بازگشت طالبان قطب‌های قدرت در افغانستان نابود شد

سخنگوی حکومت سرپرست در گفت وگو با یک رسانه محلی ضمن انتقاد از عملکرد دولت پیشین مدعی شده است که از زمان روی کار آمدن طالبان، تحولات زیادی در افغانستان رخ داده و قطب‌های قدرت در داخل کشور نابود شده است.

به گزارش رادیو دری، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در گفت‌وگو با رسانه های داخلی افغانستان اظهار داشت که با بازگشت طالبان، یک حکومت واحد در افغانستان شکل گرفته است.

به گفته مجاهد، پیش از این و در نظام قبلی، در کابل چندین قطب قدرت و پراکندگی وجود داشت و در نواحی مختلف شهر قدرت های مختلف بودند اما از زمانی که طالبان به افغانستان بازگشته است تغییر و تحولات زیادی در کشور به وجود آمده و امنیت در افغانستان تأمین شده است.

اظهارات مجاهد در حالی است که با وجود تأکید مقام‌های طالبان بر سرکوب داعش در افغانستان، این گروه تروریستی تاکنون چندین عملیات علیه نیروهای طالبان و افراد ملکی انجام داده است.

سخنگوی حکومت طالبان وضعیت اقتصادی افغانستان قبل از بازگشت طالبان را نیز دشوار خواند و گفت که تا پیش از بازگشت آنان به قدرت، تحریم های متعددی بر افغانستان وضع شده بود.

این در حالی است که پس از سقوط نظام جمهوریت به دلیل تحریم‌های جامعه جهانی علیه طالبان وضعیت اقتصادی و انسانی در افغانستان بحرانی شده است چنانکه بیش از نیمی از مردم کشور دچار فقر هستند.

مجاهد همچنین مدعی شده است که در دوران جمهوریت، «وضعیت افغانستان بد بود و راه نجاتی وجود نداشت. خون ریخته می شد و ارزش ها معنا نداشت. کسی به افغانستان توجه نمی کرد اما زمانی که حکومت سرپرست آمده است کشورهای غربی به افغانستان توجه می کنند.»

با وجود این اظهارات سخنگوی طالبان مبنی بر توجه غرب به افغانستان، هنوز هیچ کشوری در جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و تلاش حکومت سرپرست کابل برای کسب کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد نیز تاکنون نتیجه ای نداشته است.

در 15 اسد سال 1400 با فرار اشرف غنی رئیس جمهور و ورود نیروهای طالبان به کابل، نظام جمهوری در افغانستان سرنگون شد.

روسیه: سقوط زودهنگام کابل را پیش بینی کرده بودیم

لاوروف: القاعده و داعش همچنان در افغانستان حضور دارند

کلیدواژه