اسد 06, 1403 16:19 Asia/Kabul
  • اهمیت اقتصادی و سیاسی پروژه مس عینک برای حکومت طالبان
    اهمیت اقتصادی و سیاسی پروژه مس عینک برای حکومت طالبان

معین وزارت اقتصاد حکومت طالبان پروژه مس عینک را در رشد اقتصاد افغانستان و نیز تقویت روابط کابل با چین بسیار موثر و سودمند ارزیابی کرد.

عبداللطیف نظری معین وزارت اقتصاد حکومت طالبان در مصاحبه با ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری درباره آغاز دوباره کار استخراج معدن مس عینک و نقش آن در اقتصاد افغانستان گفت: مس عینک یک از معادن بزرگ افغانستان است و آغاز کار این معدن می تواند نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور و تقویت زیربناهای افغانستان داشته باشد.

نظری استخراج معدن مس عینک را یک پروژه کلان ملی سودمند در رشد اقتصادی افغانستان خواند و افزود: معدن مس عینک از نظر کیفیت و کمیت، پروژه ای قابل توجه است که در ایجاد اشتغال و کاهش فقر می تواند نقش مهمی ایفا کند به همین دلیل است که تلاش می کنیم تا این پروژه هرچه زودتر عملیاتی شود.

وی درباره دلایل تأخیر طولانی مدت در آغاز کار پروژه استخراج معدن مس عینک گفت: در گذشته ها اراده جدی بر استخراج مس عینک وجود نداشت. هم اداره قبلی در تامین امنیت ناتوان بود، هم خارجی‌ها موانع و محدودیت‌هایی در این پروژه ایجاد کردند و هم با توجه به این که حکومت قبلی وابسته بود، در واقع صلاحیت نداشت که مستقل و با توجه به منافع ملی افغانستان درباره پروژه تصمیم گیری کند.

معین وزارت اقتصاد حکومت طالبان درباره تاثیر اجرای پروژه مس عینک بر روابط پکن-کابل نیز گفت: افغانستان و چین روابط خوب و حسنه دارند. در حال حاضر میان «امارت اسلامی» و پکن روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری گسترده ای وجود دارد و آغاز دوباره پروژه مس عینک می تواند در تقویت این روابط نقش مهمی ایفا کند.

عبداللطیف نظری با تأکید بر اینکه مانع خاصی در برابر گسترش روابط بین افغانستان و چین وجود ندارد گفت: همکاری های همه جانبه همچنان ادامه دارد و روز به روز زمینه‌های این همکاری مساعدتر می شود و ما از این روند استقبال می کنیم.

معدن مس عینک؛ محور دیدار مقامات طالبان و چین

کلیدواژه