اسد 08, 1403 12:46 Asia/Kabul
  • چین به دنبال حضور فعال سیاسی و اقتصادی در افغانستان است

کارشناس اقتصادی افغان گفت: از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان چین ارتباط نزدیکی با آن ها برقرار کرده و حضور فعال سیاسی و اقتصادی در افغانستان داشته است.

عبدالواحد احمد یار در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به دیدار مولوی عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان با لی چن معاون وزارت فرهنگ و گردشگری چین و هیات همراه وی و گفت و گوی آنان در مورد مسایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اظهار کرد: چین از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان با برقراری ارتباط نزدیک چندین هیات اقتصادی و سیاسی به افغانستان اعزام کرد.

وی افزود: اگرچه چین هم مانند دیگر کشورها طالبان را به رسمیت نشناخته اما حضور فعال اقتصادی و به نحوی سیاسی در افغانستان داشته و از حکومت طالبان حمایت کرده است.  چین برنامه درازمدتی برای استفاده از امکانات، ذخایر، منابع و بازار افغانستان دارد و از آنجا که حکومت طالبان تمایل بیشتری به ارتباط با کشورهای شرقی از خود نشان داده به دنبال آن است که از امکان همسایگی خود با افغانستان هم استفاده و نقش بیشتری در مسایل اقتصادی و سیاسی این کشور ایفا کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی چین به دنبال آن است که اگر بتواند با کمک پاکستان و روسیه به نوعی جایگزین امریکا در افغانستان شده و نقش موثری ایفا کند، امریکایی ها و دیگر کشورهای غربی هم طبعا از حضور پر رنگ چین در افغانستان نگران هستند و به دنبال اتخاذ تصمیم هایی خواهند بود.

احمد یار بیان کرد: در بین کشورهای منطقه هم آن هایی که همسو با سیاست های چین هستند از حضور این کشور در افغانستان خرسند می شوند اما این حضور برای کشورهایی که با غربی ها همسو هستند نگران کننده است و دست به تحرکاتی خواهند زد تا تعاملات سیاسی و اقتصادی چین و حکومت طالبان را خدشه دار و از تقویت بیشتر چین در منطقه جلوگیری کنند.  

این کارشناس افغان گفت: از سوی دیگر روابط گسترده چین و حکومت طالبان و ورود به بازار افغانستان به کشورهای منطقه صرفنظر از همسو بودن یا نبودنشان با چین آسیب شدید اقتصادی وارد می کند، قدرت اقتصادی چین هم برای کشورهای منطقه غیر قابل رقابت است و حتی برای امریکایی ها مشکل ساز شده است.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر چین بازار افغانستان را به دست بگیرد قطعا سهم کشورهای منطقه و همسایه افغانستان کاهش خواهد یافت.

 

کلیدواژه