پیشرفت پروژه تاپی همکاری کشورهای منطقه را در عرصه‌های دیگر نیز به دنبال دارد
(last modified 1403-05-13T06:19:05+00:00 )
اسد 13, 1403 10:49 Asia/Kabul
  • پیشرفت پروژه تاپی همکاری کشورهای منطقه را در عرصه‌های دیگر نیز به دنبال دارد

کارشناس افغان گفت: پیشرفت پروژه تاپی یا انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند باعث همکاری های کشورهای منطقه در عرصه‌های دیگر هم می شود.

مطیع الله خروتی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اعلام وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان مبنی بر اتخاذ آمادگی‌های لازم برای عملی شدن پروژه تاپی و اینکه امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در دیدار با خواجه عوض اف سفیر ترکمنستان در افغانستان گفته تاپی از اولویت های عمده این حکومت است، اظهار کرد: اکنون امنیت به عنوان عامل مهم اجرای پروژه ها در افغانستان برقرار است، پروژه تاپی هم یکی از پروژه های بزرگ است که همه کشورهای مسیر از ابتدای لوله گذاری تا پایان آن از این پروژه سود می برند و از پروژه های زیربنایی برای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند به شمار می رود.

وی افزود: در گذشته به خاطر نبود امنیت کشورها و شرکت های بزرگ علاقه ای به کار در افغانستان نداشتند اما اکنون امنیت در این کشور برقرار و زمینه برای راه اندازی پروژه ها فراهم است.

به گفته خروتی سیاست و اقتصاد به هم وابسته است و هر قدر پروژه تاپی به عنوان یک پروژه اقتصادی پیش برود همکاری ها بین کشورهای دخیل در عرصه های مختلف بیشتر می شود و باعث همکاری های مثمری در منطقه خواهد شد.

این کارشناس افغان عنوان کرد: چالش های خاصی فراروی پروژه تاپی وجود ندارد اما در بحث رقابت های بین کشورهای شرقی و غربی محل توجه است ضمن اینکه امکان دارد برای برخی کشورها که به دنبال سرمایه گذاری در افغانستان برای استفاده از منابع این کشور هستند خوشایند نباشد زیرا هر قدر که افغانستان به سوی خودکفایی پیش برود زمینه حضور و استفاده کشورهای سودجو کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه ترکمنستان مبنی بر اینکه برای اجرای پروژه های بزرگ باید روابط افغانستان و ترکمنستان در عرصه دیپلماتیک افزایش پیدا کند گفت: فعال شدن نمایندگی‌های سیاسی یک کشور در کشوری دیگر فقط برای مسایل اقتصادی و پروژه‌ها نیست بلکه بسیاری از مشکلات مانند محدودیت های بانکی و انتقال پول پروژه ها از این طریق حل می شود از این رو گسترش روابط سیاسی افغانستان و ترکمنستان کمک قابل توجهی به اجرای پروژه تاپی خواهد کرد.

وزارت معادن طالبان: تمام آمادگی‌ها برای آغاز کار پروژه تاپی گرفته شده است

کلیدواژه