اسد 13, 1403 16:48 Asia/Kabul
  • مقام طالبان: روابط تهران-کابل در دولت جدید ایران توسعه می‌یابد
    مقام طالبان: روابط تهران-کابل در دولت جدید ایران توسعه می‌یابد

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک (راهبردی) افغانستان گفت: انتظار داریم با تغییر دولت در ایران، روابط دو جانبه تهران-کابل تقویت شود.

به گزارش رادیو دری؛ ولی‌الله شاهین در نشستی با عنوان «دولت جدید ایران و فرصت‌های تقویت روابط کابل-تهران» که در مرکز مطالعات راهبردی وزارت امور خارجه طالبان برگزار شد افزود: افغانستان و ایران کشورهای همسایه هستند و روابط خوبی در زمینه‌های مختلف بین دو کشور برقرار است و انتظار داریم با تغییر دولت در ایران،این  روابط تقویت شود.

در این نشست یکی از استادان دانشگاههای افغانستان نیز گفت: اگر روابط ایران و حکومت طالبان به سمت مسایل اقتصادی حرکت کند، بسیاری از مشکلات و تهدیدهای کنونی در مراودات دو جانبه برطرف خواهد شد.

جعفر مهدوی تصریح کرد:گذر روابط ایران و افغانستان از مرحله امنیتی و ایدئولوژیک به مرحله اقتصادی و فرهنگی به نفع دو کشور است و تقویت روابط اقتصادی، می تواند روابط دو جانبه را تقویت کند و مشکلاتی همچون اختلافات مرزی را به حاشیه براند.

وی با بیان اینکه در سیاست طالبان، حقوق ایران روشن است و در این باره حسن نیت وجود دارد افزود: تغییر دولت در ایران تغییر چندانی در سیاست کلی ایجاد نمی‌کند، اما می‌توان به آن به عنوان یک فرصت جدید نگاه کرد.

در ادامه این نشست محمدحسین سعید معاون امور ایران در اداره دوم سیاسی وزارت امور خارجه  طالبان نیز گفت: رئیس جمهوری جدید ایران تعامل با کشورهای همسایه را اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است، اما همچنان نیاز به افزایش تلاش‌های ما برای توسعه روابط با کشورهای همسایه به ویژه ایران وجود دارد.

معاون سفیر ایران در کابل: ایران به منافع ملت افغانستان پایبند است

پیام پزشکیان به جهان جدید؛ اعلام چشم انداز سیاست خارجی رئیس جمهور منتخب ایران

کلیدواژه