پیام پزشکیان به جهان جدید؛ اعلام چشم انداز سیاست خارجی رئیس جمهور منتخب ایران
(last modified 1403-04-23T05:41:53+00:00 )
سرطان 23, 1403 10:11 Asia/Kabul
  • پیام پزشکیان به جهان جدید؛ اعلام چشم انداز سیاست خارجی رئیس جمهور منتخب ایران
    پیام پزشکیان به جهان جدید؛ اعلام چشم انداز سیاست خارجی رئیس جمهور منتخب ایران

رئیس جمهور منتخب مردم ایران با انتشار مقاله‌ای با عنوان "پیام من به جهان جدید" نگاه و رویکرد خود را به روابط با کشورهای منطقه، آفریقا، چین، روسیه، اروپا و آمریکا تشریح کرد.

به گزارش رادیو دری، مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب مردم ایران در این مقاله که در روزنامه تهران تایمز منتشر شد تصریح کرد که در دولت خود قصد دارد سیاستی «فرصت‌گرا» را پیگیری کند که با ایجاد تعادل در روابط با همه کشورها، منطبق با منافع ملی، توسعه اقتصادی و نیازهای صلح و امنیت منطقه‌ و جهان باشد و در این راستا، از تلاش‌های صادقانه برای کاهش تنش‌ها استقبال می‌کند.

پزشکیان در این مقاله افزوده است: ایران در بحبوحه جنگ و ناآرامی‌های منطقه، با برگزاری انتخاباتی رقابتی، مسالمت‌آمیز و منظم، نظام سیاسی ثبات خود را به نمایش گذاشت و بر ادعاهای برخی از "کارشناسان امور ایران" در برخی دولت‌ها خط بطلان کشید؛ ثبات سیاسی و شیوه افتخارآمیز برگزاری انتخابات، نشانگر تدبیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  و تعهد مردم ایران به انتقال دموکراتیک قدرت حتی در شرایط دشوار است.

رئیس جمهور منتخب مردم ایران درباره روابط با کشورهای همسایه نیز تحکیم روابط با همسایگان را اولویت برنامه های دولت خود خواند و افزود: تشکیل یک "منطقه قوی" پیگیری خواهد شد، نه مناسباتی که در آن یک کشور به تنهایی به دنبال استیلا و تسلط بر دیگران باشد.

پزشکیان درباره رویکرد دولت خود با مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز تصریح کرد: به عنوان اولین اقدام،‌ از کشورهای عرب همسایه درخواست همکاری خواهم کرد تا با استفاده از تمامی اهرم‌های سیاسی و دیپلماتیک، استقرار آتش‌بس و متوقف کردن کشتار مردم غزه را در اولویت قرار دهند و از گسترش دامنه جنگ جلوگیری کنند.

وی با استقبال از گسترش همکاری‌ها با کشورهای چین و روسیه نیز نوشت: چین و روسیه همواره در روزهای سخت دوست و پشتیبان ایران بوده‌اند.

پزشکیان درباره بحران جنگ میان روسیه و اوکراین نیز تأکید کرد که دولت ایران آماده حمایت فعالانه از ابتکارات دیپلماتیک در جهت دستیابی به صلح است.

رئیس جمهور منتخب مردم ایران همچنین با ابراز تمایل به توسعه بیشتر روابط با کشورهای آمریکای لاتین گفت: ایران با کشورهای آمریکای لاتین روابط مستحکمی دارد و دولت من در جهت حفظ و تعمیق آن به منظور پیشبرد توسعه، گفت‌وگو و همکاری در همه زمینه‌ها اقدام خواهد کرد.

پزشکیان با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام و نیز بدعهدی اروپاییان در انجام تعهداتشان تأکید کرد که آماده برگزاری گفت‌وگوهای سازنده با کشورهای اروپایی است تا با تلاش مشترک، روابطی بر پایه اصل برابری و احترام متقابل ایجاد شود.

رئیس جمهور منتخب مردم ایران همچنین تصریح کرد که دکترین دفاعی ایران ساخت سلاح‌های هسته‌ای نیست و لازم است دولت آمریکا از سوءمحاسبات گذشته‌اش درباره ایران درس بگیرد و سیاست جدیدی اتخاذ کند.

تاکید رئیس جمهوری منتخب مردم ایران بر پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی

کلیدواژه