اسد 23, 1403 14:30 Asia/Kabul
  • تحلیل- ادعای بد رفتاری با مهاجران افغانستانی در ایران
    تحلیل- ادعای بد رفتاری با مهاجران افغانستانی در ایران

برخی رسانه‌ها و شبکه های مجازی افغانستانی اخیرا با انتشار اخبار و ساخت کلیپ‌های جعلی درصدد هستند نشان دهند که در ایران با مهاجریان این کشور بدرفتاری می شود.

به گزارش رادیو دری؛ به عبارت بهتر رسانه ها و افراد مغرض افغان درصدد دامن زدن به فضای ایران هراسی در افغانستان هستند. این در حالی است که مردم افغانستان به خوبی می دانند چنین مساله ای از ریشه جعلی و دروغ است.

البته طرح چنین مسایلی برضد جمهوری اسلامی ایران از سوی برخی محافل مغرض در افغانستان دارای سابقه است و هر گاه بخواهند بر جمهوری اسلامی ایران فشارهای سیاسی وارد کنند دست به فتنه می زنند تا مردم افغانستان را در مورد مردم و دولت ایران بدبین کنند‌.

محسن رویی صفت کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:"در حالی که در سطح حهان هیچ کشوری مهاجرین غیر فانونی را نمی پذیرد گروه های مغرض در افغانستان با دروغ پروازی می کوشند ایران را ضد افغان نشان دهند و چنین وانمود کنند که دولت ایران درصدد است با اجبار مهاجرین افغان را از ایران بیرون نماید و در این روند با آنان بد رفتاری می کند.

این در حالی است که حسن نیت ایران برای مردم افغانستان در بیش از چهاردهه گذشته کاملا اثبات شده است.

واقعیت این است براساس قوانین بین المللی، اتباع کشوری که در آن جنگ نیست و صلح و ثبات حاکم است مهاجر تلقی نمی شوند. افغانستان نیز از جمله کشورهای منطقه است که امروز به ثبات رسیده است و اتباع آن به هیچ عنوان مهاجر تلقی نمی شوند.

با این حال جمهوری اسلامی ایران با درک مسایل خاص افغانستان به بسیاری از مهاجران این کشور اجازه حضور داده است؛ اما بسیاری از اتباع افغانستانی نیز به صورت غیرقانونی و به اصطلاح قاچاق در ایران زندگی می کنند و تردیدی نیست حضور افراد فاقد هویت و شناسایی نشده می تواند تبعات امنیتی و اجتماعی به دنبال داشته باشد.

از این‌رو جمهوری اسلامی ایران در چندین نوبت اقدام به ثبت و شناسایی مهاجران افغان کرد. با این حال جمهوری اسلامی ایران با وجود مشکلات ناشی از تحریم ها از میلیون ها مهاجر افغانستانی در بیش از چهاردهه گذشته پذیرایی کرده است. نکته قابل توجه اینکه مهاجران افغانستانی در شهرها و همراه با مردم ایران زندگی کرده و دارای مشاغل و تحصیلات مختلف هستند. از سوی دیگر، طالبان نیز بر بازگشت مهاجران برای کمک به بازسازی افغانستان تاکید دارد.

در این شرایط برخی جریان های مغرض با تلاش برای ایران هراسی در افغانستان می کوشند بر روابط مردم ایران و افغانستان تاثیر منفی بگذارند. تلاشی که تاکنون با شکست مواجه شده است. زیرا مردم افغانستان به خوبی می دانند که جمهوری اسلامی ایران تاکنون از هیچ کوششی در کمک به حل مشکلات مردم افغانستان دریغ نکرده است.

خروج مهاجران غیر قانونی از ایران هم در کمال احترام بوده و تاکنون دولت ایران هیچ فشاری را برای خروج اجباری افغانستانی‌های فاقد مدارک متوجه آنان نکرده است.

از این‌رو انتشار کلیپ های دروغین در مورد بد رفتاری ایران با مهاجران افغانستانی هرگز نمی تواند بر روابط ایران و افغانستان تاثیر منفی بگذارد.
 

کلیدواژه