اسد 22, 1403 20:00 Asia/Kabul
  • عبدالحمید خراسانی؛ مهره ای که سوخته شدن خود را باور ندارد!
    عبدالحمید خراسانی؛ مهره ای که سوخته شدن خود را باور ندارد!

عبدالحمید خراسانی که بارها برای فتنه‌گری میان مردم افغانستان و ایران تلاش کرده است، به اظهارات صریح مقا‌م‌های کابل مبنی بر هیچ‌کاره بودنش در حکومت طالبان، واکنش تندی نشان داد.

به گزارش رادیو دری، پس از آن که ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات تفرقه افکنانه عبدالحمید خراسانی تصریح کرد که این فرد هیچ پست و مقامی در افغانستان ندارد و «خانه به دوش» است، خراسانی در پیامی به شبکه دروغ پراکن افغانستان اینترنشنال، سخنان مجاهد را بی معنی خواند.

عبدالحمید خراسانی که پیش از این نیز به دلیل اظهارات مسأله‌آفرین علیه ایران، خلع سلاح و حقوق و امتیازاتش قطع شده بود در پاسخ به اظهارات تازه سخنگوی طالبان افزود: حکومت کنونی کابل بدتر از حکومت اشرف غنی است.

وی که خود را فرمانده «قطعه بدری» طالبان می نامد مدعی شده است که علا‌قمند مقام و منصب حکومتی و منتظر فرمان کسی نیست.

با این حال سوابق خراسانی از شاخ و شانه کشیدن‌های او برای طالبان قبل از قدرت گرفتن آنان و پیوستن به طالبان پس از تسلط دوباره آنان بر افغانستان حکایت دارد.

عبدالحمید خراسانی یک چهره جنجالی پنجشیری و تاجیک است که گفته می شود در زمان دولت اشرف غنی در خفا در پنجشیر زندگی می‌کرد و چندین بار نیز بازداشت شده‌ بود.

وزارت داخله وقت افغانستان در مطلبی که سال ۱۳۹۸ منتشر کرد نوشت: «عبدالحمید، مشهور به خراسانی، سرگروه یک باند جنایت پیشه است. این مجرم حرفه‌ای در قضایای زیاد جنایی به ویژه در باج گیری، اختطاف، قتل، چپاولگری، راهزنی و زورگویی دست داشته است.»

طبق گفته این نهاد در آن زمان، پلیس افغانستان همان سال او را بازداشت کرد. 

مقامات وقت افغانستان همچنین او را به قاچاق مواد مخدر، ایجاد ترس و ارعاب در میان شهروندان کابل، دشنام و هتک حرمت به‌ شمار زیادی از اراکین به‌صورت صوتی و تصویری و به آتش‌کشیدن پرچم افغانستان متهم کرده و گفته بودند که وی در فهرست مجرمین سازمان یافته قرار داشت.

با این حال وی یک سال قبل از بازداشت، اتهامات علیه خود را رد کرده و آن را نتیجه «دشمنی شخصی» امرالله صالح سرپرست وقت وزارت داخله با خود خوانده بود.

خراسانی که پیش از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان آنان را تهدید می‌کرد که از «ریشه و نطفه» نابود خواهند شد، پس از بازگشت طالبان به قدرت به این گروه پیوست و به فرماندهی امنیت پنجشیر رسید اما مدتی نگذشت که از این سمت برکنار شد.

او پس از کناره‌گیری از مسئولیتش در پنجشیر به ولایت پکتیا رفت و ولسوال احمدآباد شد اما پس از مدتی از آن مقام نیز برکنار شد.

دلیل برکناری او را توییتی می‌دانند که در آن، وی ایران را به حمله نظامی تهدید کرده بود!

او که ادعای فتح ایران را مطرح کرده بود! اندکی پس از این ادعایش با تصاویری که وی را روی تخت بیمارستان نشان می داد به رسانه ها برگشت.

اگرچه ایران گفته‌های این فرمانده را جدی تلقی نکرد و به آن پاسخی نداد اما واکنش‌های منفی به او در شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد بود و همین باعث جدایی طالبان و عبدالحمید شد.

با این حال، خراسانی خود دلیل برکناری‌اش را اختلافش با رهبری طالبان عنوان‌ کرده و تلاش داشت تا به برکناری‌ خود، تصویری حماسی ببخشد.

همچنین رسانه‌های افغانستان سال 1401 اعلام کردند که طالبان برادر و چهار محافظ خراسانی را به اتهام قاچاق سلاح بازداشت کرده‌اند.

در ماه ثور گذشته نیز منتشر شدن تصاویری از کاروانی از ماشین‌های گران‌قیمت در مراسم چهارمین عروسی عبدالحمید خراسانی، در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شد و او مورد انتقاد شدید کاربران قرار گرفت.

عبدالحمید خراسانی از طالبان خواست نیروهایش را آزاد کنند

اختلافات درونی طالبان در پنجشیر؛ حمید خراسانی از صف طالبان جدا می‌شود؟

وزارت داخله افغانستان: عبدالحمید خراسانی دستگیر شد

کلیدواژه