افغانستان می تواند از تجارب ایران برای پیشرفت صنعت و اقتصاد خود بهره ببرد
(last modified 1403-05-25T07:18:15+00:00 )
اسد 25, 1403 11:48 Asia/Kabul
  • افغانستان می تواند از تجارب ایران برای پیشرفت صنعت و اقتصاد خود بهره ببرد

کارشناس و فعال رسانه ای افغان گفت: افغانستان می تواند از تجارب جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف برای پیشرفت صنعت و اقتصاد خود بهره ببرد.

سید حسن حسینی مسوول دفتر خبرگزاری صدای افغان در مشهد در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به سفر هیات اقتصادی ایرانی شامل برخی مسوولان مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به کابل و دیدار با برخی مقامات حکومت طالبان اظهار کرد: این سفر در ارتباط با سفر سال گذشته ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس الوزرای حکومت طالبان به جمهوری اسلامی ایران بود که بازدیدی هم از مجتمع فولاد مبارکه داشت.

وی افزود: حکومت طالبان به دنبال توانمند سازی اقتصادی افغانستان است اما بسیاری از زیرساخت های اقتصادی این کشور طی چند دهه جنگ یا از بین رفته و یا مطابق نیازها رشد نکرده بنابراین استفاده از تجارب و پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه های علمی و تکنولوژی برای افغانستان مهم است، از طرف دیگر چون ایران و افغانستان دو کشور همسایه هستند دسترسی به منابع و نیروهای متخصص یکدیگر هم آسانتر است.

این کارشناس افغان عنوان کرد: از حدود 23 سال قبل که نیروهای امریکایی و متحدینشان به بهانه پیشرفت در افغانستان حضور پیدا کردند نه تنها اقدامی در این خصوص انجام نشد بلکه این کشور از پیشرفت باز ماند، اما روابط نزدیک جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در این زمینه امیدوار کننده است.

به گفته حسینی با توجه به پیشرفت هایی که جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف از جمله استخراج معادن و صنایع فلزی داشته اکنون در زمره کشورهای برتر دنیا در زمینه تولید فولاد و صنایع فلزی قرار گرفته و از آنجایی که افغانستان معادن بکری در این بخش دارد می تواند از تجارب ایران استفاده بهینه کند و همکاری دو کشور می تواند بسیاری از مشکلات فراروی افغانستان را از ناحیه راه، خط آهن و انرژی رفع کند.

وی یاد آور شد که تولید برق از نیازهای اساسی افغانستان است زیرا صنعت و پیشرفت آن وابسته به برق است که از منابع آبی سرشار این کشور می توان در تولید برق سود جست و یا از برق کشورهای همسایه تا زمان خودکفایی در این بخش استفاده کرد، راه های ارتباطی و خط آهن هم برای پیشرفت اقتصادی افغانستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که با همکاری کشورهای همسایه می توان در این زمینه فعالیت کرد.

این کارشناس افغان گفت: افغانستان دارای ذخایر سرشار معدنی از جمله فلزات، ذغال سنگ، سنگ های قیمتی و نفت و گاز است که اگر به صورت درست استخراج و استفاده شوند این کشور به یکی از کشورهای ثروتمند دنیا تبدیل می شود. در گذشته ناامنی از موانع اصلی سرمایه گذاری در افغانستان بود اما اکنون امنیت نسبی برقرار است و به همین دلیل برخی کشورها اقدام به سرمایه گذاری در این کشور کرده اند.

وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر استفاده از نیروهای متخصص در عرصه های مختلف است تا بتوانند به پیشرفت این کشور کمک کنند که در این زمینه هم افغانستان می تواند از تجربیات کشورهای پیشرفته مانند جمهوری اسلامی ایران استفاده کند که در طول ده های گذشته صداقت و همراهی خود را هم با افغانستان به خوبی نشان داده است.

 

کلیدواژه