طالبان کار قابل توجهی به منظور متقاعد کردن جهان برای به رسمیت شناختن خود نکرده اند
(last modified 1403-05-27T12:08:21+00:00 )
اسد 27, 1403 16:38 Asia/Kabul
  • طالبان کار قابل توجهی به منظور متقاعد کردن جهان برای به رسمیت شناختن خود نکرده اند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: طالبان در سه سال گذشته اقدام قابل توجهی به منظور متقاعد کردن جهان برای به رسمیت شناختن خود انجام نداده اند.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: طالبان دروازه های مدارس و دانشگاه ها، حمام ها، ورزشگاه ها و تفریحگاه ها را به روی دختران و زنان بسته اند و قشر بزرگی از جامعه یعنی زنان را خانه نشین کرده اند و این در حالی است که زنان افغانستان از ده ها سال قبل به اجتماعی شدن و تحصیل روی آورده بودند و این وضعیت برای مردم مطلوب نیست.

وی افزود: برخی مردم در روستاها و نقاط دور افتاده به صورت سنتی مایل نیستند که دخترانشان تحصیل کنند و زنانشان از خانه خارج شوند و طالبان هم از همین مورد استفاده کرده و عنوان می کنند که مردم خودشان نمی خواهند زنان و دخترانشان تحصیل کنند و از خانه خارج شوند در حالی که چنین نیست و تفکر مردم افغانستان حداقل از یک قرن پیش تغییر کرده و در دیگر کشورهای اسلامی هم چنین است.

این استاد دانشگاه کابل عنوان کرد: اما طالبان خود را دیندارتر از دیگران تصور می کنند و محدودیت هایی وضع می کنند که آن ها را منزوی می کند و اعتبار خود را در جهان از دست می دهند. کشورهای منطقه هم با احتیاط پیش می روند و به راحتی طالبان را به رسمیت نمی شناسند هرچند تعاملاتی با آنان برقرار کرده اند.

به گفته فانوس اگر طالبان بتوانند این مسایل را حل کنند و یک حکومت فراگیر در افغانستان البته به خواست مردم این کشور تشکیل دهند راه برایشان باز می شود اما به نظر می رسد که آنان هنوز مغرور پیروزی هستند و در مقامات بالا غیر از خودشان کس دیگری را نمی پذیرند که به این ترتیب زمینه های مداخله در افغانستان هم فراهم می شود. تا زمانی هم که کشورهای قدرتمند غربی در مورد به رسمیت شناختن طالبان وارد عمل نشوند کشورهای منطقه هم آنان را به رسمیت نخواهند شناخت.

وی در مورد تعامل برخی کشورها از جمله کشورهای آسیای میانه با طالبان هم اظهار کرد: هم پیمانان شوروی سابق تشویق می شوند که با افغانستان از در تعامل پیش بروند زیرا امریکایی ها هم از در تعامل پیش می روند اما مساله تبادل سفیر را مطرح نمی کنند، دیگران هم احتیاط می کنند تا بهانه ای برای امریکایی ها به وجود نیاید.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: امریکا به دنبال آن است که منطقه و کشورهای همسایه افغانستان متشنج باشند و اگر بهانه ای پیدا کند مانند دوران شوروی سابق که تصور می شد افغانستان تحت تسلط کشورهای منطقه قرار گرفته ممکن است ضد امنیت افغانستان و کشورهای منطقه دست به کار شود، با وجود این به نظر می رسد که برنامه های امریکا در حال خنثی شدن است و دیگر نمی تواند در افغانستان حضور نیابتی داشته باشد.

وی در مورد مشکلات اقتصادی افغانستان هم گفت: این مشکلات با استخراج معادن، توسعه زراعت و استفاده از آب های فراوان این کشور کم کم حل می شود و دیگر محتاج غربی ها نخواهد بود، امریکا هم اگر بخواهد افغانستان را منزوی کند با مشکل مواجه خواهد شد، از سوی دیگر امریکا در مقابل کشورهای منطقه و افغانستان شکست خورده و دیگر نمی تواند در این کشور نیرو پیاده کند، اگر چنین قصدی هم داشته باشد به سرنوشت گذشته خود دچار خواهد شد.

 

کلیدواژه