جدی 19, 1395 21:53 Asia/Kabul
  •  تشریح وضعیت روزنامه‌نگاران در افغانستان

رئیس نهاد حمایت کننده از رسانه‌های آزاد افغانستان موسوم به «نی» گفت این کشور در 15 سال گذشته فقط سه روزنامه‌نگار زندانی داشته است که این تعداد در ارتباط با انتشار برخی مسائل دینی مدتی بازداشت و سپس آزاد شدند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا؛ «عبدالمجیب خلوتگر» در نشست مشترک شماری از نمایندگان رسانه‌های افغانستان و هیات رسانه‌ای اعزامی از ایران در کابل تصریح کرد البته روزنامه نگارانی در این مدت در حد چند ساعت بازداشت و فقط سه نفر محکوم به 9 ماه تا سه سال حبس شدند.

رئیس نهاد حمایت کننده از رسانه‌های آزاد افغانستان، فضای رسانه‌ای این کشور و پیشرفت‌های این بخش را بعد از دوران طالبان تشریح کرد و گفت هم اکنون 176 شبکه تلویزیونی در افغانستان مجاز به فعالیت است که برخی از آنها به دلایل متعدد برنامه‌های خود را متوقف کرده‌اند.

خلوتگر با بیان این که بیش از 500  نشریه هم در افغانستان  مجوز انتشار دارند افزود: دهها نشریه در سطح ملی منتشر و شماری از آنها در سطج استانی یا در سطح منطقه‌ای توزیع می‌شود.

نهاد حمایت کننده از رسانه‌های آزاد افغانستان یا «نی» یک نهاد غیردولتی است که 9 سال پیش تاسیس شد و منابع مالی آن را موسسه بین المللی «اینترنیوز» که دارای 40 عضو از کشورهای مختلف جهان است، تامین می‌کند.

"نی" دفاتری در استان‌های «هرات»، «بلخ»، «قندهار» و «ننگرهار» دارد.

قرار است هیات رسانه‌ای ایران در سفر یک هفته‌ای خود به کابل از برخی رسانه‌های افغانستان دیدن و با شماری از مسوولان آن گفت و گو کند.

 

کلیدواژه