اسد 29, 1403 12:05 Asia/Kabul
  • درانی: افغانستان تقریبا فراموش شده است
    درانی: افغانستان تقریبا فراموش شده است

آصف درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان می گوید: پس از جنگ اوکراین و نسل کشی در غزه، افغانستان تقریبا فراموش شده است و هیچ شکی در این مساله وجود ندارد.

به گزارش رادیو دری؛ آصف درانی افزود:  پس از جنگ اوکراین و نسل کشی فلسطینیان اولویت های بازیگران خارجی تغییر کرده است و افغانستان دیگر اولویت نیست.

او اظهار کرد: کمک‌های بشردوستانه به افغانستان در حد مطلوب نیست و سال گذشته فقط یک سوم تعهدات به این کشور محقق شد.

نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان اظهار کرد: ۹۷ درصد جمعیت کنونی افغانستان زیرخط فقر زندگی می‌کنند که از این تعداد ۵۲ درصد به کمک‌های بشردوستانه بین المللی نیازمند هستند.

درانی همچنین هشدار داد که افغانستان می‌تواند به شرایط قبل از ۱۱ سپتامبر بازگردد و یک ۱۱ سپتامبر دیگر به وجود بیاورد.

نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان افزود: اگر وضعیت اقتصادی بدتر شود، نگرانی ما این باید باشد که مردم افغانستان این کشور را ترک و به سمت پاکستان حرکت کنند و این موضوعی است که ما باید روی آن حساس باشیم و جامعه جهانی باید مسوولیت‌های خود را در قبال آن بداند.

درانی همچنین حضور گروه‌های تروریستی مختلف از جمله داعش خراسان را چالش بزرگی برای منطقه و فراتر از آن خواند و تصریح کرد:  افزایش حضور داعش در افغانستان،  به دلیل اقدامات آنها در ایران، روسیه و پاکستان باید یک نگرانی برای همه در منطقه و فراتر از آن باشد، زیرا اگر چنین چیزی می‌تواند در اینجا اتفاق بیفتد، ممکن است در جای دیگری نیز رخ دهد و بنابراین همه باید نگران باشند.

او همچنین در مورد ارزیابی حکومت سه ساله طالبان گفت: اقدامات طالبان ممکن است با شرایط خودشان همخوانی داشته باشد، اما نمی توان آن را اسلامی خواند.

این دیپلمات پاکستانی افزود: طالبان افغانستان  قوانین و مقررات خاصی را اجرا کرده اند که در واقع ممکن است با شرایط کشورشان مطابقت داشته باشد، اما مطمئناً با اصول اسلامی که آنها ادعا می کنند، تطبیق نمی کند.

درانی: صلح در افغانستان به کابوسی برای پاکستان تبدیل شده است

آصف درانی: مشکلات افغانستان برای پاکستان بیشتر از جنگ با هند بوده است

 

کلیدواژه