سنبله 02, 1403 15:06 Asia/Kabul

سخنگوی دفتر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تصمیم حکومت سرپرست افغانستان درباره ممنوعیت ورود گزارشگر ویژه سازمان ملل به این کشور به شدت ابراز تاسف کرد.

به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری؛ پیتر استانو (Peter Stano) در شبکه اجتماعی ایکس در این باره نوشت: اتحادیه اروپا از تصمیم طالبان در ممنوعیت ورود ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل به افغانستان عمیقا ابراز تاسف می‌کند و از آنها (طالبان) می خواهد تا در این زمینه تجدید نظر کنند و مجوز دسترسی بدون مانع به این کشور برای تهیه گزارش و مستند سازی را بدهند.

سخنگوی دفتر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: این اتحادیه از ماموریت و کار ریچارد بنت، که ارائه کمک به مقامات سازمان غذا و دارو برای انجام تعهدات بین المللی افغانستان است و امری ضروری برای ایجاد صلح در داخل افغانستان و برای همسایگان آن محسوب می‌شود، به طور کامل حمایت می کند.

سخنگوی حکومت طالبان چهارشنبه ۳۱ اسد با انتقاد از گزارش‌های ریچارد بنت درباره نقض حقوق بشر در افغانستان، ورود او به این کشور را ممنوع اعلام کرد.

مجاهد گفته بود: ریچارد بنت مسائل کوچک را بزرگ‌نمایی کرده و اطلاعات نادرستی به سایر سازمان‌ها داده است. وظیفه او جوسازی علیه ما بود و او کسی نیست که بخواهیم صحبت‌هایش را باور کنیم.

 شورای حقوق بشر سازمان ملل ریچارد بنت را در ۱۳ حمل/ فروردین ۱۴۰۱ به عنوان گزارشگر ویژه برای افغانستان تعیین کرد.

بنت در مقاطع مختلف گزارش‌های متعددی از وضعیت افغانستان به شورای امنیت ارائه کرده که طالبان همه آنها را رد کرده است.

ریچارد بنت:سخت ترین عقب نشینی در حقوق زنان در افغانستان روی داده است

ریچارد بنت: وضعیت کنونی حقوق بشر در افغانستان باید وجدان بشریت را تکان دهد

کلیدواژه