سنبله 06, 1403 17:45 Asia/Kabul
  • اسلام آباد در حال بررسی پیشنهاد حکومت طالبان درباره وضعیت پناهجویان افغان
    اسلام آباد در حال بررسی پیشنهاد حکومت طالبان درباره وضعیت پناهجویان افغان

رسانه‌های پاکستان گزارش دادند دولت اسلام آباد در حال بررسی پیشنهاد حکومت طالبان درباره خروج مسالمت آمیز مهاجران افغان از خاک آن کشور است.

به گزارش رادیو دری، حکومت طالبان پیشنهاد کرده است که به منظور بررسی اخراج پناهجویان افغانستانی از پاکستان نشست سه جانبه کابل، اسلام آباد و سازمان ملل متحد برگزار شود.

طالبان این پیشنهاد را برای اطمینان از خروج امن و مسالمت آمیز پناهجویان افغانستانی از پاکستان مطرح کرده است.

روزنامه اکسپرس تریبیون به نقل از یک دیپلمات سازمان ملل متحد گزارش داد دولت پاکستان در حال بررسی درخواست طالبان برای برگزاری این نشست است.

پاکستان پیش‌تر تاکید کرده بود اسلام آباد متعهد به اخراج بیش از یک میلیون پناهجوی افغان بدون مدارک اقامتی است.

اسلام آباد به تازگی اعلام کرده است مرحله دوم اخراج را آغاز کرده است.

میخائیل بالسیرزک رئیس کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل متحد پیش‌تر از نبود چارچوب قانونی و نهادینه مطابق با قوانین بین‌المللی در پاکستان ابراز تاسف و پیشنهاد کرده بود اسلام آباد کنوانسیون 1951 پناهندگان و پروتکل اختیاری 1967 آن را تصویب کند.

کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان سازمان ملل متحد، یک کنوانسیون بین‌المللی است که پناهنده را تعریف و حقوق افراد پناهنده و مسئولیت کشورهای عضو نسبت به پناهجویان را مشخص می‌کند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، تاکنون پاکستان به این کنوانسیون جهانی ملحق نشده و هیچ قانون ملی برای حفاظت از پناهندگان تصویب نکرده است.

اسلام آباد همچنین هیچ‌گونه روال رسمی برای تعیین وضعیت پناهندگی افرادی که به دنبال حمایت بین‌المللی در خاک این کشور هستند، ایجاد نکرده است.

ادامه اخراج مهاجران افغان از پاکستان: بیش از هزار نفر اخراج شدند

اخراج ۲۷۷ نفر با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان

کلیدواژه