مشاور سابق ترامپ ادعای او را درباره مقصر خروج تحقیرآمیز از افغانستان رد کرد
(last modified 1403-06-06T14:42:16+00:00 )
سنبله 06, 1403 19:12 Asia/Kabul
  • مشاور سابق ترامپ ادعای او را درباره مقصر خروج تحقیرآمیز از افغانستان رد کرد
    مشاور سابق ترامپ ادعای او را درباره مقصر خروج تحقیرآمیز از افغانستان رد کرد

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا، ترامپ را درباره خروج پر هرج‌ومرج و تحقیر آمیز آمریکا از افغانستان مقصر دانست و گفت او تحت تاثیر رئیس جمهور روسیه بود.

به گزارش رادیو دری، هربرت مک‌مستر ژنرال بازنشسته آمریکایی که در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده بود، گفت: ترامپ مسئول خروج آشفته نیرو‌های آمریکایی از افغانستان در سال ۲۰۲۱ است.

مک‌مستر در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان توضیح داد: ترامپ در سال ۲۰۱۷ تصمیم به حفظ حضور ایالات متحده در افغانستان گرفته بود، اما نظرش را تغییر داد و دولت او در نهایت با طالبان توافقی منعقد کرد که بر اساس آن، نیرو‌های آمریکایی می بایست تا ماه می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می شدند و رئیس‌جمهور جو بایدن پس از روی کار آمدن، تاریخ خروج نیرو‌ها را به اوت تغییر داد.

مک مستر گفت: ترامپ به این تصمیم پایبند نبود و من فکر می‌کنم که افرادی در گوش او خواندند و با این عبارات نظر او را تغییر دادند که «جنگ‌های بی پایان را تمام کنید» و «افغانستان گورستان امپراتوری‌ها است» و حرف هایی از این دست.

مک‌مستر در پاسخ به این سوال که آیا دوباره در دولت ترامپ خدمت خواهد کرد یا نه، گفت که این کار را نمی‌کند و کار او با ترامپ تمام شده است.

او همچنین گفت که معتقد است ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه توانست ترامپ را به بازی بگیرد و نظرات او را تغییر دهد.

ترامپ اخیرا در سومین سالگرد حمله داعش به میدان هوایی کابل که در آن ۱۳ آمریکایی کشته شدند در جمع سربازان گارد ملی آمریکا در میشیگان بار دیگر خروج نظامیان این کشور از افغانستان را تحقیرآمیز خواند و دولت جو بایدن را مسوول آن دانست.

وی پیش از این نیز گفته بود در صورت پیروزی، مسئولان نظامی آمریکایی را که در عملیات خروج فاجعه‌بار از افغانستان نقش داشتند برکنار خواهد کرد.

ترامپ در عین حال دوشنبه شب در مصاحبه با شان رایان خبرنگار آمریکایی، طالبان را «جنگجویان خوب» خواند و از این گروه و شخص عبدالغنی برادر به خاطر حمله نکردن به سربازان آمریکایی در ۱۸ ماه پایانی دولتش که همزمان با حضور طالبان در قدرت بود، قدردانی کرد.

ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات مسئولان خروج از افغانستان را برکنار می‌کند

کلیدواژه