سنبله 08, 1403 15:56 Asia/Kabul

معاون اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان «مرکز تجارتی بین المللی ترمذ» را فصل جدید دوستی، همکاری و مشارکت کابل و تاشکند خواند.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری، ملاعبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان امروز هشتم سنبله به دعوت رسمی کشور ازبکستان به شهر ترمذ سفر و در مراسم افتتاح «مرکز تجارتی بین المللی ترمذ» اشتراک کرد.

در این سفر برادر را  نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت و شماری از مقامات حکومتی همراهی می کردند.

وی در مراسم افتتاحیه «مرکز تجارتی بین المللی ترمذ» گفت: امروز با افتتاح مرکز تجارتی بین دو کشور گام بسیار مهمی در زمینه روابط تجارتی و همکاری های منطقوی مشترک برداشته می شود.

برادر افزود که این مرکز، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مناسبات تجارتی و کاری را در هر دو کشور افزایش می‌دهد و با آغاز به کار آن، مارکت جدیدی برای محصولات و تولیدات ایجاد می‌شود و رشد اقتصادی سرعت خواهد یافت.

معاون اقتصادی کابینه طالبان گفت مرکز تجارتی بین المللی ترمذ فقط یک مرکز تجارتی نیست بلکه فصل جدیدی از دوستی، همکاری و مشارکت دو کشور است که زمینه رفاه و توسعه درازمدت را برای ساکنان هر دو کشور مساعد می سازد.

ملابرادر آخند با اشاره به ارزش این مرکز گفت: با افتتاح این مرکز، امکانات تولید، پروسس/فراوری محصولات و تسهیلات در بخش صادرات افزایش یافته و دسترسی به بازارهای منطقه ای و بین المللی آسان خواهد شد.

وی گفت مرکز تجارتی ترمذ نه تنها بر روابط اقتصادی دو کشور ازبکستان و افغانستان تأثیر مثبت خواهد داشت، بلکه مرکز مهم اقتصادی در سطح منطقه و دروازه تجاری کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی خواهد بود و باعث تقویت همکاری های مشترک دو کشور در زمینه تکنالوژی/فناوری و نوآوری نیز خواهد شد.

در مراسم افتتاح مرکز تجارتی بین المللی ترمذ علاوه بر مقام های طالبان، نخست وزیر ازبکستان، معاون نخست وزیر آذربایجان و مقام های بلندپایه قزاقستان و قرقیزستان حضور داشتند.

گفتنی است از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان روابط تاشکند و کابل دوستانه بوده و تا اکنون چندین بار مقامات ازبکستان به افغانستان سفر کرده اند.

توضیحات معاونت اقتصادی طالبان درباره قراردادهای امضا شده با ازبکستان

امضای پنج موافقتنامه و افتتاح یک نمایشگاه در سفر صدر اعظم ازبکستان به کابل

کلیدواژه