محکوم کردن حمله به علما و روحانیون با حضور اقشار مختلف مردم در ولایت هرات
(last modified 1395-10-20T09:27:49+00:00 )
جدی 20, 1395 13:57 Asia/Kabul

درپی حملات مسلحانه، ترور علمای دینی و بمب‌گذاری در اماکن مقدس در ولایت هرات اقشار مختلف مردم با گردهمایی‌ این حملات را محکوم کرده و بر اتحاد‌،انسجام و برادری در بین مذاهب اسلامی در افغانستان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،شماری از علمای دینی عصر روز گذشته در گرد‌همایی وسیعی که با حضور علما، روحانیون، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و اهل معارف اعم از تشیع و تسنن در هرات بر گزار شده بود ضمن تقبیح و محکوم  کردن جریان‌های اخیر در این ولایت تنها رمز موفقیت و برون رفت از این دسیسه‌های دشمن را در یکپارچگی امت اسلامی دانستند.

«محمدقاسم فقیری» برگزار کنندی این مراسم هشدار داد: دشمنان اسلام این بار تلاش دارند تا با چهره‌ی جدید و با استفاده از لباس اسلام در بین اقشار مختلف مردم نفوذ کنند و با اجرایی کردن نقشه‌هایشان ایجاد تفرقه کنند.

وی با تاکید بر اینکه تروریستان تکفیری هرگز نخواهند توانست با انجام حملات وحشیانه به مساجد و شهادت علما و روحانیون به اهدافشان برسند، افزود: پیروان مذاهب اسلامی در افغانستان و بخصوص ولایت هرات در بین هم برادرگونه زندگی می‌کنند و به هیچ کسی اجازه نخواهند داد تا باعث تنش و تفرقه در بین برادران مسلمان شوند.

در همین حال برخی از اشتراک کنندگان این گردهمایی تاکید کردند: هجوم به مساجد و هتک حرمت اماکن مقدس کار دشمنان دین و افرادی از خارج افغانستان است که سعی دارند با ایجاد نا امنی چهره‌ی نادرستی از اوضاع کشور را به نمایش بگذارند و بدین گونه تلاش مذبوحانه‌ ای را به دلیل ایجاد مشکل در بین مردم آغاز کرده‌اند.

«پیر سیدآقا» از علمای دینی در هرات ضمن محکوم کردن افراط گرایی در افغانستان گفت: مردم مسلمان هرات باید بیدار باشند و آگاهانه دشمنانشان را که قصد ایجاد تفرقه در بین امت اسلامی را دارند شناسایی کرده و در همکاری با دولت افغانستان با آنان مبارزه کنند.

«عبدالهادی وثیقی» دیگر عالم دینی در این ولایت نگاهی به تاریخ افغانستان داشت و گفت: در طول تاریخ کشور تا کنون هیچ مشکلی در بین پیروان مذاهب اسلامی وجود نداشته و اکنون نیز وجود ندارد.

«احمد علی جبرییلی» یکی روحانیون هرات نیز بر این باور است که باید مردم افغانستان آگاهتر ازقبل باشند و دسیسه‌های دشمن را قبل از انجام آن شناسایی کنند.

وی با اشاره بر اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند در تامین امنیت مردم و بخصوص در مقابله با حوادث مشابه اخیر موفق باشد، افزود: دشمن و برنامه‌های تخریبی آنان  قابل پیش‌گیری است اما مسئولان دولتی در مهار نابسامانی‌های اخیر کم کاری کرده‌است.

از سوی دیگر «جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات گفت: نیروهای امنیتی به دلیل تامین امنیت مردم و بخصوص اماکن مقدس تمهیدات ویژه‌ی امنیتی را روی دست گرفته‌است.

وی تصریح کرد: تا کنون چندین تن از کسانی که متهم به انجام رویدادهای ناامنی و بخصوص حمله بر علما وروحانیون هستند توسط نیروهای امنیتی شناسایی و بازداشت شدند.

گفتنی‌است در یکی دو ماه اخیر حملات مسلحانه بر علما و روحانیون ولایت هرات و هم چنان چندین مورد بمب‌گذاری در مساجد این ولایت خشم مردم مسلمان افغانستان را برانگیخته است.

 

کلیدواژه