سنبله 10, 1403 15:58 Asia/Kabul
  • ناپدید شدن ده‌ها هزار شهروند افغانستان در طول پنج دهه نابسامانی
    ناپدید شدن ده‌ها هزار شهروند افغانستان در طول پنج دهه نابسامانی

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه خود افغانستان را یکی از کشورهای دارای بیشترین تعداد افراد «ناپدید شده اجباری» معرفی کرد.

به گزارش رادیو دری، در این گزارش که روز پنج‌شنبه هشتم سنبله نشر شده آمده است که ده‌ها هزار نفر در افغانستان پس از بازداشت به دست نیروهای دولتی یا گروه‌های جهادی و شبه‌نظامی از اواخر دهه ۱۹۷۰ تا کنون ناپدید شده‌اند.

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، قربانیان شامل صدها تن از اعضای نیروهای امنیتی دولت سابق هستند که بیم آن می‌رود بسیاری از آنها پس از بازداشت به‌طور «سرپایی» اعدام شده باشند.

در این گزارش به زنان معترض نیز اشاره شده است که گاهی به دست طالبان چندین هفته ناپدید و با خانواده‌های‌شان بی‌ارتباط شده‌اند.

هرچند فهرست افرادی که پس از کودتای کمونیستی در ۱۹۷۸ میلادی ناپدید شده بودند نشر شده اما سرنوشت چهار هزار و ۷۸۵ تن به عنوان بخشی از ده‌ها هزار فرد ناپدید شده در افغانستان هنوز مشخص نیست و احتمال دارد آنان بین سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ اعدام شده باشند.

از میان این ده‌ها هزار تن، بیش از ۶۰۰ نفر افرادی‌ هستند که در نبردهای شدید کابل در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۵ میلادی به دست نیروهای مختلف شبه‌نظامی رقیب بازداشت و ناپدید شده‌اند.

این افراد دانش‌آموزان، روزنامه‌نگاران، دکان‌داران و سایر غیرنظامیانی را شامل می‌شوند که به دست نیروهای شورای نظّار، حزب وحدت، حزب جنبش و طالبان ناپدید شده‌اند.

در این گزارش همچنان آمده است: «بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸، نیروهای پولیس تحت حمایت ایالات متحده در قندهار مسوول حدود دو هزار و ۲۰۰ ناپدید شدن اجباری بودند که این افراد اعضای طالبان و غیرنظامیان متعلق به جوامع قبیله‌ای بودند.»

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، باورها بر این است که افراد مفقود شده در این سال‌ها در گورهای دسته‌جمعی در دشت‌ها دفن شده‌اند.

تا کنون هیچ یک از گروه‌هایی که مرتبط به قضایای ناپدیدشدن‌ها دانسته می‌شوند مسوولیت آن را برعهده نگرفته‌اند.

جمعه ۹ سنبله برابر با ۳۰ آگست روز جهانی ناپدیدشدگان بود.

دیدبان حقوق‌ بشر: حملات هدفمند بر غیرنظامیان و هزاره‌ها جنایت جنگی است

جنایت آمریکایی‌ها در بدخشان و مردمی که هنوز منتظر اجرای عدالتند

کلیدواژه