سنبله 12, 1403 11:04 Asia/Kabul
  • تحلیل- افزایش فعالیت القاعده در افغانستان
    تحلیل- افزایش فعالیت القاعده در افغانستان

نشریه فارن‌پالیسی در گزارشی  مدعی شد بعد  از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان به تدریج رد پای گروه تروریستی القاعده در این کشور در حال گسترش است زیرا  طالبان  برای سرکوب گروه‌های تروریستی زیاد تلاش نمی‌کند و این باعث شده است فعالیت گروه‌هایی مانند القاعده در افغانستان گسترش یابد.

به ادعای نشریه فارن‌پالیسی، القاعده در سال ۲۰۲۴ بیش از نه اردوگاه تروریستی جدید در افغانستان ایجاد کرده است. چنانچه این ادعا صحت داشته باشد مسئولیت سنگینی را متوجه گروه طالبان در افغانستان می کند.

امین فرجاد کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید: "آمریکا می گوید در چارچوب توافقنامه دوحه، طالبان متعهد شده است در افغانستان، اجازه فعالیت به هیچ گروه تروریستی به ویژه گروههایی که امنیت آمریکا را به خطر می اندازند ندهد. به همین دلیل  فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان از نظر آمریکا جای نگرانی ندارد."

بنا به ادعای برخی آگاهان در افغانستان  طالبان  به القاعده اجازه داده است که در قلب دره پنجشیر پایگاه‌ و انبارهای ذخیره مهمات ایجاد کند.  

بی توجهی طالبان به تقویت امنیت مرزهای افغانستان باعث شده است فعالیت گروههای  تروریستی از قبیل القاعده، شاخه خراسان داعش و تحریک طالبان پاکستان بیش از پیش در افغانستان  گسترش یابد.

بنا به اعلام دولت جمهوریت پیش از ۲۰۲۱ بیش از    ۲۱ گروه تروریستی شناخته‌شده در افغانستان  فعالیت می‌کردند که گفته می شود در سه سال اخیر فعالیت این گروه ها گسترش یافته است.

به گفته داگ لیورمور از مقامات سابق نیروی دریایی و از اعضای سرویس عملیات ویژه آمریکا در مورد فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان به وضوح  تمام چراغ‌های قرمز چشمک می‌زنند و هشدار می‌دهند.

سازمان ملل متحد هم  معتقد است که گروه تروریستی القاعده  حداقل ۱۰ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان کمپ‌ها و پایگاه‌های آموزشی دایر کرده است.

این بدان معنا است که  گروه تروریستی القاعده در حال جذب نیرو از خارج از افغانستان و آموزش آنان  است. زیرا گفته می شود القاعده از جنگجویان خارجی خواسته است به افغانستان مهاجرت و خودشان را برای حمله به دشمنان آماده کنند.

اگر چه اطلاعات دقیق میدانی از حضور گروههای تروریستی در افغانستان در دسترس نیست اما گزارش های منتشر شده در این مورد  از سوی محافل غربی نگران کننده است. بی تفاوتی آمریکا در این خصوص می تواند این نظر تحلیل گران را تایید کند که آمریکا با خروج از افغانستان در حال تبدیل کردن این کشور به مامن تروریست ها است تا از این طریق امنیت کشورهای منطقه از جمله حوزه آسیای مرکزی را تا مرزهای چین  به مخاطره بیاندازد. بدون تردید آمریکا اطلاعات دقیقی در مورد فعالیت گروههای تروریستی در افغانستان دارد اما تا زمانی که امنیت آمریکا و منافع این کشور تهدید نشود چراغ واشنگتن برای این گونه فعالیت ها همواره سبز است. 

 

کلیدواژه