سنبله 18, 1403 14:10 Asia/Kabul
  • شهید احمد شاه مسعود نقش بسزایی در پیروزی جهاد مردم افغانستان داشت

رئیس مجمع علمای افغانستان تاکید کرد: شهید احمد شاه مسعود نقش بسزایی در پیروزی جهاد مردم افغانستان علیه اشغالگری شوروی داشت.

مولوی حبیب الله حسام در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری همزمان با بیست و سومین سالگرد شهادت احمد شاه مسعود اظهار کرد: شهید احمد شاه مسعود که از وی به عنوان قهرمان ملی افغانستان یاد می شود از مجاهدین وارسته، پاکباز، پرهیزگار و مخلص بود که موفقیت های متعددی را در کارنامه خود دارد و یکی از توفیقات وی که دوست و دشمن بر آن اذعان دارند تاثیر قابل توجه در شکست ارتش سرخ شوروی در افغانستان بود به ویژه در حوزه ای که جهاد را مدیریت می کرد. هرچند تمام مردم افغانستان به نوعی در این جهاد نقش داشتند.

وی افزود: اهداف شهید احمد شاه مسعود از جهاد علیه اشغالگری شوروی شامل دفاع از کشور، دفاع از دین مبین اسلام، دفاع از مردم مظلوم افغانستان، حاکم شدن دین مبین اسلام و اخراج اشغالگران و کمونیست ها بود که وی و همسنگرانش به بیشتر این اهداف رسیدند. اما پس از شکست ارتش شوروی در افغانستان غربی ها با داکتر نجیب رئیس جمهور وقت افغانستان وارد معامله شدند و در پیروزی انقلاب مردم این کشور اخلال ایجاد کردند، جنگ های داخلی را به راه انداخته و مدیریت کردند تا مجاهدان بدنام شوند، دولت اسلامی تشکیل نشود و ملت مجاهد این کشور متحد باقی نماند. به این ترتیب امریکا و متحدینش در منطقه وارد بازی جدید مداخله در امور افغانستان شدند و سال های زیادی مردم این کشور را در مشکلات و نابسامانی ها نگه داشتند.

به گفته این عالم افغانستانی اگر شهید مسعود زنده بود افغانستان مورد تهاجم امریکایی ها و ناتو قرار نمی گرفت و حوادث بیش از بیست سال گذشته پیش نمی آمد، یکی از اقداماتی که علیه مجاهدین انجام شد خلع سلاح، قدرت و اقتدار آنان بود. اگر مسعود زنده بود اسلام در افغانستان آسیب نمی دید، وحدت مردم خدشه دار نمی شد و این کشور مورد تهاجم فرهنگ غرب قرار نمی گرفت، بحران ها افزایش نمی یافت و افغانستان مستقل و دارای اقتدار سیاسی و ارتش مردمی بود اما وی با توطئه دشمنان داخلی و خارجی به شهادت رسید. در حال حاضر هم امریکا در افغانستان دخالت دارد و فقر و بیکاری بر این کشور سایه افکنده، مهاجرت به شدت افزایش یافته و آینده افغانستان هم بسیار پیچیده است.

وی اضافه کرد: برای برون رفت از وضعیت کنونی، مردم افغانستان و کشورهای همسایه و منطقه باید تصمیم بگیرند، مردم افغانستان به یک وحدت ایمانی و دور کردن تنش های قومی و مذهبی نیاز دارند و باید جلو توطئه های امریکا و متحدینش را بگیرند، از طرف دیگر افزایش مواد مخدر و گسترش تروریسم در افغانستان نگران کننده است و کشورهای همسایه و منطقه با هماهنگی و همکاری و اتخاذ تصمیم درست می توانند هم خودشان و هم افغانستان را از این مسایل رهایی ببخشند.

 

کلیدواژه