شهید احمد شاه مسعود یک شخصیت خوشنام فراملی و یک مبارز مسلمان معتدل بود
(last modified 1403-06-18T10:04:11+00:00 )
سنبله 18, 1403 14:34 Asia/Kabul
  • شهید احمد شاه مسعود یک شخصیت خوشنام فراملی و یک مبارز مسلمان معتدل بود

پژوهشگر سیاسی افغان گفت: شهید احمد شاه مسعود یک شخصیت خوشنام فراملی و یک مبارز مسلمان معتدل و آزادیخواه بود.

عبدالشهید ثاقب در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری همزمان با بیست و سومین سالگرد شهادت احمد شاه مسعود اظهار کرد: شهید احمد شاه مسعود چهره بسیار معروف و خوشنام افغانستان و یک شخصیت فراملی بود که نه تنها در افغانستان به عنوان قهرمان ملی شناخته می شود بلکه در دنیا هم به عنوان یک چهره آزادیخواه شناخته می شود که در برابر کمونیسم رزمید و در برابر تروریسم بین المللی مقاومت کرد.

وی افزود: نویسندگان زیادی از کشورهای اروپایی، امریکایی و آسیایی در مورد شهید مسعود کتاب نوشته اند و تمام آن ها مبارزات او را در برابر کمونیسم و تروریسم بین المللی ستوده اند. او در قدم اول یک مسلمان بود و با انگیزه های اسلامی جهاد علیه اتحاد جماهیر شوروی را آغاز کرد و برای موفقیت هایی که در این جهاد به دست آورد از طرف برخی دانشمندان جهان اسلام لقب خالدبن ولید معاصر را دریافت کرد.

به گفته این کارشناس سیاسی شهید مسعود در عین حال یک مسلمان معتدل و طرفدار مردم سالاری بود در حالی که برخی گروه ها در افغانستان اسلام را بدنام کردند و با افراطی گری، تندروی و زن ستیزی گره زده اند. او در سخنرانی هایش تاکید می کرد که یکی از آرزوهایش ایجاد حکومتی مبتنی بر رای و اراده مردم در افغانستان است و بارها از حقوق زنان صحبت کرد و زمانی هم که وزیر دفاع حکومت مجاهدین بود در مناطق تحت تسلط این حکومت مدارس و دانشگاه ها به روی دختران باز بود. مسعود با مقاومت در برابر طالبان هم نشان داد که خواستار اسلام معتدل است و با اسلام افراطی میانه ای ندارد.

ثاقب یاد آور شد که شهید مسعود در عین حال یک فرد ملی گرا بود و منافع ملی افغانستان برای وی در اولویت بود چنانکه وقتی پاکستان جنگ مجاهدین علیه داکتر نجیب رئیس جمهور وقت افغانستان را راه اندازی کرد و از او خواست که همراهی کند چون این جنگ از طرف استخبارات پاکستان راه اندازی شده بود نه تنها همراهی نکرد بلکه راه سالنگ را باز نگه داشت تا به دولت وقت افغانستان کمک شود در حالیکه قرابت ایدئولوژیک بین احمد شاه مسعود و داکتر نجیب وجود نداشت.

این پژوهشگر سیاسی بیان کرد که شهید مسعود همچنان فردی به شدت ضد استبداد بود و در دوره جهاد، دوره حکومت مجاهدین و دوره مقاومت در برابر طالبان یا در برابر تجاوز و اشغالگری خارجی رزمید یا در برابر مداخلات خارجی و یا در برابر استبداد داخلی. در آن زمان هم طالبان یک حکومت کاملا تک قومی را ایجاد کرده و زنان را هم کاملا از اجتماع حذف کرده بودند.

وی اضافه کرد: تمام کسانی که در مورد شهید مسعود کتاب نوشته اند روی یک نکته اتفاق نظر دارند که او نابغه نظامی و جنگ های چریکی بود و بسیاری او را فراتر از چگوارا و برخی دیگر از مبارزان مشهور بین المللی توصیف کرده اند. او می جنگید بدون اینکه نفرتی از دشمن داشته باشد و در برابر دشمنان خود رفتاری نمی کرد که نقض حقوق بشر یا نقض حقوق اسیران جنگی تلقی شود و یک مبارز جوانمرد بود.

 

کلیدواژه