سنبله 19, 1403 09:13 Asia/Kabul
  • وقوع ۳۵ رویداد امنیتی در افغانستان در یک ماه
    وقوع ۳۵ رویداد امنیتی در افغانستان در یک ماه

دیده‌بان امنیت افغانستان در گزارش یک ماهه خود اعلام کرد که در ماه آگست ۳۵ رویداد امنیتی در کشور رخ داده است.

به گزارش رادیو دری، تیم نظارت و تحلیل دیده‌بان امنیت افغانستان به تازگی رویدادهای امنیتی، تلفات ناشی از آن و عوامل دخیل در این حوادث را منتشر کرده که بر اساس آن در ماه آگست ۳۵ رویداد امنیتی در افغانستان گزارش شده است.

براساس گزارش این نهاد، ۲۴ مورد این رویدادها را جبهه مقاومت، پنج مورد را جبهه آزادی، سه مورد دیگر را داعش و یک مورد را نیز جبهه موسوم به اقتدار مردم انجام داده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در این میان تنها عاملان دو مورد از رویدادها ناشناخته مانده‌اند که حمله بر یک عضو انصارالله تاجیکستان در کابل و حمله به آمر معروف مهمند دره ننگرهار را شامل می شود.

دیده‌بان امنیت افغانستان همچنین گزارش داده است براساس یافته‌های ماه آگست، تعداد حوادثی که جبهات ضدطالبان برعهده گرفته‌اند حدود ۳۶ درصد کمتر از ماه جولای بوده است.

این نهاد همچنین آورده است که از میان مجموع این ۳۵ رویداد، منابع مستقل تنها ۱۷ مورد را با استناد به اسناد نشر شده و گزارش های موجود تأیید می کنند که از این تعداد، شش مورد را جبهه مقاومت، پنج مورد را جبهه آزادی، سه مورد را داعش خراسان و یک مورد را جبهه اقتدار مردم افغانستان انجام داده اند و عامل دو حمله نیز ناشناخته است.

این نهاد، گستره جغرافیایی این رویدادهای امنیتی را نیز عمدتا هشت ولایت ذکر کرده است که ۱۸ مورد از این رویدادها در کابل، هفت مورد در هرات، سه مورد در فراه، دو مورد در ننگرهار، دو مورد در بادغیس و یک مورد نیز در هر یک از ولایت های وردک، پروان و تخار رخ داده است.

این گزارش در حالی منتشر شده که طالبان می گوید امنیت سرتاسری را در جغرافیای افغانستان تأمین کرده است.

داعش مسوولیت انفجار در دارالامان کابل را پذیرفت

انفجار تروریستی در تالقان سه کشته بر جای گذاشت

10 کشته و مجروح در انفجار ماین کنار جاده در ننگرهار

کلیدواژه