احمد مسعود درباره نقش آمریکا در افغانستان: همه‌ چیز بازی و خیانت بود
(last modified 1403-06-22T13:22:48+00:00 )
سنبله 22, 1403 17:52 Asia/Kabul
  • احمد مسعود درباره نقش آمریکا در افغانستان: همه‌ چیز بازی و خیانت بود
    احمد مسعود درباره نقش آمریکا در افغانستان: همه‌ چیز بازی و خیانت بود

رهبر جبهه موسوم به مقاومت ملی افغانستان گفت مداخله آمریکا در افغانستان چیزی جز خیانت نبود و سرانجام نیز آمریکا به مذاکره با «دشمنش» نشست.

به گزارش رادیو دری، احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در گفت وگو با مجله ریسپانسیبل استیت‌کرافت (Responsible Statecraft) به مناسبت سومین سالگرد بازگشت طالبان به قدرت، گفت: ما احساس می کنیم که رها شده ایم، حمایت نمی شویم و به عنوان یک ابزار ژئوپلتیک در رقابت‌های ژئوپلتیک با ما بازی شده است.

مسعود در مورد تعامل جهان با حکومت طالبان نیز گفت: همانگونه مذاکرات اولیه با طالبان یک سیاست بسیار ساده لوحانه بود، عقب نشینی نیز سیاست ساده لوحانه ای بود و حالا نیز افغانستان با مجموعه ای از سیاست های بد -از مذاکره تا عقب نشینی و تعامل- مواجه است.

او افزود که مبارزه با تروریسم دیگر نقش مهمی در سیاست های جهانی ندارد.

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان تغییر در عملکرد طالبان را دروغ خواند و گفت: امید به هرگونه تغییر بلندمدت در درون طالبان، پوچ است.

به باور وی، جهان به اندازه کافی به طالبان سخت نگرفته است و تحریم معناداری را بر این گروه اعمال نکرده و در عین حال، کمک های مالی جهان نیز به حفظ رژیم طالبان کمک کرده است.

مسعود گفت: بر اساس آمار خود طالبان، آن‌ها تقریباً ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار سرباز دارند که برای تغذیه و نگهداری این سربازان به حدود ۲۲۰ میلیون دلار در ماه نیاز است و این رقم تقریباً به ۲.۲ میلیارد دلار در سال می‌رسد، اما درآمد داخلی سالانه طالبان چیزی در حدود سه میلیارد دلار است.

وی افزود: این بدان معنا است که آن‌ها (طالبان) فقط چند صد میلیون دلار برای مردم افغانستان دارند. چگونه می‌توانند با این بودجه مردم را اداره کنند؟

مسعود در بخش دیگری از این مصاحبه گفت در ملاقات با طالبان به او پیشنهاد شده که بخشی از دولت آنها شود اما وی آن را نپذیرفته است.

احمد مسعود در پاسخ به این پرسش که مداخله ایالات متحده برای افغانستان چه آورده است؟ پاسخ داد: همه چیز یک بازی و خیانت بود؛ آمریکا دشمن خود را بالا برد و با آنها مذاکره کرد.

وی افزود: ما نمی خواهیم سربازان آمریکایی در افغانستان حضور پیدا کنند –همانطور که پدرم نمی خواست- اما در عین حال موافق سیاست مماشات با طالبان نیز نیستیم.

این چهره سیاسی مخالف طالبان استفاده از نیروی نظامی و فشار سیاسی را به عنوان اهرم فشار بر طالبان پیشنهاد داد.

احمد مسعود همچنین در این مصاحبه گفت در زمان حضور پدرش احمدشاه مسعود، ملا عمر بنیانگذار طالبان پیشنهاد توقف جنگ را با شروطی مطرح کرد که یکی از آنها مرگ ایدئولوژی شیعیان در افغانستان بود اما احمدشاه مسعود با این شرط مخالفت کرده و در پاسخ به این درخواست گفته بود که حذف شیعیان، خلاف قوانین است و آنها بخشی از مردم افغانستان هستند.

احمد مسعود: ما به تنهایی به جنگ جهانی علیه تروریسم ادامه می‌دهیم

احمد مسعود: آمریکا درخواست ویزای من را رد کرد

کلیدواژه