خیرخواه: طالبان به احیا و ثبت میراث فرهنگی و تاریخی توجه جدی دارد
(last modified 1403-06-25T12:59:33+00:00 )
سنبله 25, 1403 17:29 Asia/Kabul
  • خیرخواه: طالبان به احیا و ثبت میراث فرهنگی و تاریخی توجه جدی دارد
    خیرخواه: طالبان به احیا و ثبت میراث فرهنگی و تاریخی توجه جدی دارد

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در نشستی روسیه گفت: از زمان روی کارآمدن حکومت سرپرست افغانستان صدها منطقه تاریخی و باستانی احیا و فرصت‌های قابل توجهی برای ورود گردشگران از سراسر جهان و منطقه برای سیاحت فراهم شده است.

به گزارش رادیو دری؛ خیرالله خیرخواه در نشست «اتحاد فرهنگ‌ها» در شهر سن پترزبورگ روسیه افزود: پس از روی کار آمدن طالبان، توجه جدی به احیا، ثبات و امنیت میراث‌ فرهنگی و اماکن تاریخی صورت گرفته ‌است. 

او اظهار کرد: در پنج دهه جنگ، افغانستان از نظر روابط و تعاملات فرهنگی با جهان و منطقه آسیب‌های زیادی دیده، زیرا از چنان اقتدار مرکزی برخوردار نبوده‌ است که بر تمامیت ارضی کشور حاکم باشند؛ به همین دلیل در این دوره میراث‌ فرهنگی و مناطق باستانی افغانستان به وضوح آسیب دیده و جاذبه‌های سیاحتی کشور دست نخورده باقی مانده‌ است.

این مقام طالبان گفت: افغانستان زادگاه تمدن‌های گوناگون و از نظر فرهنگی با کشورهای همسایه و منطقه مشترک است، اما از نظر روابط و تعاملات فرهنگی با جهان و منطقه آسیب‌های زیادی دیده است.

خیرخواه مدعی شد که پس از روی کار آمدن این گروه، به احیا، ثبات و امنیت میراث‌ فرهنگی و اماکن تاریخی کشور  توجه جدی تری صورت گرفته ‌است.

 تاکنون طالبان برای مرمت دو اثر تاریخی آرامگاه ناصر خسرو در بدخشان و نیز منار جام در غور اقداماتی را انجام داده‌اند.

تاکید عبدالسلام حنفی بر حفاظت از آثار باستانی در افغانستان

 

درخواست طالبان از جامعه جهانی برای جلوگیری از ویرانی آثار تاریخی افغانستان

 

کلیدواژه