سنبله 27, 1403 12:06 Asia/Kabul

۴۴ سال پیش در چنین روزی رادیو دری تاسیس شد.

در تاریخ 27 شهریور 1359 با تهاجم شوروی سابق به افغانستان رادیو دری مرکز خراسان رضوی با نیم ساعت پخش ‌آغاز به کار نمود و در فواصل سالهای متمادی به مرور به 13 ساعت افزایش پیدا کرد.

برنامه های رادیو دری از ساعت 6:50 صبح به وقت افغانستان آغاز و تا ساعت 7:50 بعد از ظهر ادامه دارد. در هفته 52 عنوان برنامه زنده و ضبطی و خبر در 6 بخش توسط همکاران پرتلاش ما تهیه و تولید می شود. چهار برنامه زنده بطور روزانه در دو بخش صبحگاهی و نیم روزی در حال پخش هستند.  برنامه های کافه صبح با 55 دقیقه و زنده باد زندگی 70 دقیقه و برنامه سیاسی انعکاس هم به مدت 30 دقیقه در بخش صبحگاهی از رادیو دری پخش می شود. برنامه روی موج جوانی هم به مدت 70 دقیقه حوالی ساعت 17 تقدیم علاقمندان میشود.

44 سال پیش در چنین روزی بود که رادیو دری تاسیس شد. رادیویی که اینک در 44 سالگی خود با پخش برنامه های متنوع هم‌نفس همه لحظه های غم و شادی ملت افغانستان بوده است، به رغم توسعه رسانه های دیداری و شبکه های اجتماعی، همچنان جایگاه خود را در میان مردم این کشور حفظ کرده و به نمادی از پیوند دو ملت ایران و افغانستان تبدیل شده است.

تأثیر امنیت و ثبات و آرامش در افغانستان بر معادلات منطقه‌ای و امنیت و ثبات در کشورهای پیرامونش را نمی‌توان نادیده گرفت و در این میان رسانه‌های مقاومت به عنوان میداندار اصلی شکل‌دهی به افکار عمومی و ایجاد همگرایی بین ملت‌های مسلمان و ایجاد سپری بازدارنده در مقابل دسایس تفرقه‌افکنانه استکبار، نقشی بی‌بدیل دارند. این نقش را رادیو دری مشهد طی چهار دهه به خوبی انجام داده است.

سابقه این رادیو هم خود علامت گویای دیگری است که در جامعه نسل جهاد و خانواده‌های سنتی افغانستان جایگاه دارد. همچنین استفاده از ظرفیت فرستنده‌های اف.ام در افغانستان عملاً ما را تبدیل به رادیویی کرده که نسل به نسل جامعه مخاطب با آن آشنایی دارند. در کنار این می‌توان از تنوع برنامه‌های رادیو دری گفت که برای همه اقشار و در همه موضوعات و طبقات برنامه دارد و سطح برنامه‌سازی آن حسب سال‌ها تجربه خوب است و قابل دفاع محسوب می‌شود.

 رادیو دری، رادیویی است که در کنار همه محدودیت‌ها از سایت غنی و به روزی با تنوع مطالب برخوردار است که در جای خود بازوی کمک‌کننده خیلی خوبی برای مخاطبان است.

از آنجا که جامعه مخاطب رادیو دری جامعه‌ای پر تلاطم، با احزاب و تنوع رسانه‌ای مختلف است، با رصد اوضاع و ارائه گزارش‌های دفتر کابل می‌توان گفت که این رسانه در نگاه اهل قلم و فرهنگ افغانستان جایگاه قابل استنادی دارد.

نقطه عطف عملکرد رادیو در این است که می‌توان قاطعانه اعلام کرد خط مشی پیگیری مناسبت‌ها، رویدادها و اتفاقات و جریان‌های سیاسی، مسائل مهم منطقه‌ای و ملی مربوط به ایران و افغانستان در سر خط خبری و تولیدی رادیو دری بوده و هست.

رادیو دری ۴۳ ساله شد!

کلیدواژه