سنبله 29, 1403 11:58 Asia/Kabul
  • اوتونبایوا: افغانستان از جامعه جهانی جدا شده است
    اوتونبایوا: افغانستان از جامعه جهانی جدا شده است

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت درباره وضعیت افغانستان گفت: افغانستان از جامعه جهانی جدا شده و بحران در این کشور در حال تشدید است.

به گزارش رادیو دری، رزا اوتونبایوا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت افغانستان گفت: با کاهش بودجه بین المللی، جمعیت افغانستان با یک بحران جدی بشری و توسعه‌ای مواجه شده و مقامات موقت افغانستان با سیاست‌هایی که به اندازه کافی بر نیاز‌های واقعی مردم تمرکز ندارد و پتانسیل اقتصادی آنان را تضعیف می‌کند، این بحران را تشدید می‌کنند.

اوتونبایوا به عنوان نمونه یادآور شد: به دلیل کمبود بودجه، ۲۶۰ مرکز سلامتی ثابت و سیار ارائه دهنده خدمات بهداشتی اولیه فعالیت خود را متوقف کرده و این امر ۲.۹ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است.

وی همچنین گفت: انتظار است که ۱۷۱ مرکز سلامتی دیگر نیز در افغانستان در ماه‌های آینده تعطیل شوند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان اضافه کرد: نزدیک به ۹۰۰ هزار کودکی که نیاز به درمان شدید دارند به این مراکز دسترسی نخواهند داشت و احتمال مرگ این کودکان دوازده برابر بیش از کودکان سالم است.

وی افزود: نزدیک شدن فصل زمستان و بازگشت احتمالی صد‌ها هزار افغانستانی بدون مدرک از کشور‌های همسایه و مناطق دیگر، این مشکلات فوری را تشدید خواهد کرد.

اوتونبایوا تصریح کرد: با توجه به جمعیت جوان در حال رشد افغانستان، اقتصادی که قادر به جذب این جوانان نیست و کمک کنندگان بین المللی که تمایلی به ارائه کمک ندارند، بحران بشری به زودی به یک بحران بزرگ تبدیل خواهد شد.

خانم اوتونبایوا تاکید کرد: افغانستان از جامعه جهانی جدا شده و گروه طالبان که بسیاری از آن‌ها وزیران حکومت این گروه هستند، تحت تحریم هستند و نمی‌توانند بدون اجازه شورای امنیت سفر کنند؛ دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان مسدود شده است و این امر ظرفیت توسعه بخش خصوصی افغانستان را محدود می‌کند و مقامات موقت هیچ نمایندگی در نهاد‌های چند جانبه ندارند.

شورای امنیت سازمان ملل نشستی درباره افغانستان برگزار می کند