سنبله 29, 1403 16:00 Asia/Kabul
  • متقی: حکومت طالبان در عمل به رسمیت شناخته شده است
    متقی: حکومت طالبان در عمل به رسمیت شناخته شده است

سرپرست وزارت خارجه طالبان مدعی شد حکومت این گروه از سوی کشورهای مختلف به رسمیت شناخته شده، اما این شناسایی اعلام رسمی نشده است.

به گزارش رادیو دری؛امیرخان متقی در نشست با خبرنگاران برای ارائه گزارش عملکرد سالانه وزارت خارجه طالبان گفت: ده‌ها کشور دیپلمات های طالبان را پذیرفته اند و داد و ستد تجاری بین افغانستان با دیگر کشورها برقرار و پاسپورت کشور ما مورد پذیرش است و اینها به معنای شناسایی رسمی حکومت سرپرست افغانستان است.

سرپرست وزارت خارجه طالبان افزود: از یک‌سال پیش تاکنون ده‌ها نفر از دیپلمات‌های طالبان به کشورهای مختلف همچون مالزی، ترکیه، پاکستان، ایران، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، چین، قطر و امارات اعزام شده اند و هم اکنون ۳۹ سفارتخانه و کنسلوگری افغانستان در دیگر کشورها از وزارت خارجه طالبان دستور می گیرند.

متقی این را هم گفت که حکومت سرپرست تلاش می کند تا درمورد مدیریت نمایندگی های سیاسی افغانستان در کشورهای منطقه، مطابق قوانین بین المللی اقدام کند.

این مقام بلندپایه طالبان با اشاره به گزارش سازمان ملل متحد درباره حضور گروه های تروریستی در افغانستان مدعی شد که در افغانستان هیچ گروه تروریستی وجود ندارد و در سه سال گذشته هیچ تهدیدی از افغانستان متوجه کشورهای غربی نبوده است.

او همچنین روابط حکومت طالبان با همسایگان را مبتنی بر همکاری و اعتماد توصیف و تصریح کرد: افغانستان 6 همسایه دارد که تاکنون هیچ کدام از افغانستان شکایتی نکرده اند و تنها یک همسایه گاهی اتهاماتی وارد می کند.

پاسخ متقی به ترامپ: کسی جرأت حمله به افغانستان ندارد

سرپرست وزارت خارجه طالبان در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به سخنان ترامپ درباره پس گرفتن پایگاه هوایی بگرام در صورت پیروزی در انتخابات گفت: هیچ کس جرأت نمی‌کند به افغانستان حمله کند و اگر کسی چنین کند، سرانجامش معلوم است.

 امیرخان متقی  افزود: کسی که شکست خورده است دوباره به افغانستان دلخوش نمی کند.

او هشدار داد: اگر کسی قصد حمله به افغانستان داشته باشد، سرانجامش مشخص است.

دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در میان هوادارانش به مساله‌ خروج آمریکا از افغانستان اشاره کرد و گفت: از دست دادن پایگاه هوایی بگرام خسارت جبران‌ناپذیر برای آمریکا بوده است و در صورت پیروزی در انتخابات پیش‌ رو، پایگاه هوایی بگرام را دوباره به دست خواهد آورد.

ترامپ افزود: افغانستان به سبب نزدیک بودن به چین، برای امریکا مهم است.

پایگاه هوایی بگرام در ۵۰ کیلومتری شمال کابل از مهم‌ترین مراکز نظامی نیروهای امریکا و ناتو و کانون مبارزه با طالبان و القاعده در ۲۰ سال گذشته بود.

حنفی: سازمان ملل برای به رسمیت شناختن طالبان تلاش کند

وزیر خارجه پیشین آمریکا: خروج ما از پایگاه بگرام افغانستان فاجعه‌بار بود

طالبان کار قابل توجهی به منظور متقاعد کردن جهان برای به رسمیت شناختن خود نکرده اند

کلیدواژه