سنبله 30, 1403 12:34 Asia/Kabul

وزیر خارجه حکومت طالبان از اظهارات سرمنشی سازمان ملل متحد درباره افغانستان شدیدا انتقاد کرد و آن را ناشی از ناآگاهی گوترش از اوضاع افغانستان دانست.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در واکنش به اظهارات دبیرکل/سرمنشی سازمان ملل متحد مبنی بر حضور گروه های دهشت افگن در افغانستان و حمایت حکومت سرپرست کابل از آن ها گفت که آنتونیو گوترش بدون تحقیق به طالبان اتهام وارد کرده است و به «یک شخصیت بزرگ» مناسب نبود که چنین اتهامات بی اساس را ناآگاهانه بر افغانستان وارد کند.

متقی در نشست گزارش‌دهی از عملکرد سالانه وزارت خارجه حکومت طالبان در کابل، معلومات سرمنشی سازمان ملل متحد درباره افغانستان را «بسیار ضعیف» خواند و گفت: ما در سرتاسر افغانستان و در نزدیک به 400 ولسوالی حاکمیت کامل داریم. مردم افغانستان، دیپلمات ها و سفیران و همسایه های افغانستان «بجز یک همسایه» هیچ کس انتقاد ندارد و مخالفین را ندیده است؛ پس مناسب دبیرکل نبود چین اتهام را وارد کند.

متقی اضافه کرد که گروه‌های غیرمسئول در افغانستان وجود ندارد و در سه سال گذشته از خاک افغانستان به کشور دیگری ضرر نرسیده است.

متقی از دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت خواست واقعیت های افغانستان را در نظر گرفته سه سال اخیر را حداقل با۴دهه اخیر در این کشور مقایسه کند.

گوترش روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت در نیویورک درباره حمایت از گروه‌های غیرمسؤول در افغانستان ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که این گروه‌ها ممکن است به سایر کشورها نیز نفوذ کنند.

متقی: حکومت طالبان در عمل به رسمیت شناخته شده است