سنبله 31, 1403 12:57 Asia/Kabul
  • متقی: روابط دیپلماتیک ما در حال گسترش است
    متقی: روابط دیپلماتیک ما در حال گسترش است

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در برنامه گزارش دهی سالانه این وزارت بیان کرد که در پرتو دیپلماسی طالبان، در راستای رفع تحریم‌ها و بیرون کشیدن نام‌ برخی از مقامات طالبان از فهرست سیاه، پیشرفت‌های چشم‌گیری صورت گرفته است.

به گزارش رادیو دری، مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در این کنفرانس خبری گفت که وزارت امور خارجه طی یک سال اخیر توانسته است نمایندگی‌های سیاسی خارجی کشور در سطح منطقه را کنترل و مدیریت کند و در حال حاضر ۳۹ نمایندگی سیاسی افغانستان در کشور‌های مختلف از حکومت سرپرست اطاعت می‌کند.

متقی افزود که در ادامه تلاش‌های وزارت امور خارجه برای برقراری روابط دیپلماتیک و درک سیاسی، کشورهای قزاقستان و قرقیزستان نام طالبان را از فهرست گروه‌های ممنوعه خود حذف کردند و روسیه نیز در آینده نزدیک در همین راستا اقدام خواهد کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه در پاسخ به یک پرسشی گفت که سازمان ملل متحد و جامعه جهانی باید حقایق جاری در افغانستان را در نظر بگیرند و بر اساس آن قضاوت کنند.

متقی اظهارات نمایندگان پاکستان مبنی بر این که گویا تی ‌تی ‌پی از افغانستان تامین مالی می‌شود را به شدت رد کرد.

وی همچنین از دیپلمات‌هایی که از اداره پیشین در شماری از نمایندگی‌های سیاسی افغانستان هستند و متهم به فروش اجناس مربوط به سفارت هستند، به شدت انتقاد کرد.

سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان همچنین گفت که در نتیجه تعامل مثبت جهان با افغانستان، چین، امارات متحده عربی و ازبکستان رسما سفیران حکومت سرپرست را پذیرفتند و اعزام ده ها دیپلمات افغان به مالیزیا، ترکیه، پاکستان، ایران، ازبکستان، قزاقستان، مسکو، چین، دوحه و امارات متحده عربی و پذیرش رسمی از سوی کشورهای میزبان از دیگر دست‌آوردهای مهم وزارت امور خارجه در سال گذشته است.

متقی: طالبان روابط دیپلماتیک با تمام کشورهای جهان دارد

کلیدواژه