میزان 02, 1403 15:57 Asia/Kabul
  • حال خوب فارم‌های پرورش ماهی قزل آلا در هرات
    حال خوب فارم‌های پرورش ماهی قزل آلا در هرات

تلاش های چند ساله‌ی شماری از جوانان ولایت هرات برای ایجاد فارم های پرورش ماهی اکنون در حال نتیجه دادن است و قرار است این صنعت در دیگر ولایات افغانستان نیز گسترش یابد.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، معصوم احمدی یکی از شهروندان هرات است که نخستین بار کار پرورش ماهی را در این شهر آغاز کرد و اکنون در تلاش است این صنعت را به سایر ولایت‌های کشور توسعه  دهد.

احمدی حدود 10 سال قبل با سرمایه گذاری کوچکی فارم/مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا را در ولسوالی اوبه در شرق شهر هرات ایجاد کرد.

وی پرورش ماهی را یکی از صنایع در حال رشد می خواند و می گوید تمام تلاش‌ وی به خاطر رونق بخشیدن به این صنعت، ایجاد فرصت‌های کاری برای جوانان و خودکفایی در تامین گوشت ماهی در کشور است.

این جوان هراتی تأکید دارد که در صورت حمایت دولت و مردم از فارم‌های پرورش ماهی، مالکان این فارم‌ها با مدیریت درست می‌توانند در مدت کوتاهی کسب‌وکار خود را به‌خوبی توسعه دهند.

این جوان هراتی می گوید: زمینه صنعت ماهی‌پروری در شش ولایت کشور از جمله فاریاب، بدخشان، تخار، بامیان، غور و هرات گسترش یافته و به علاقه مندان پرورش ماهی در این ولایت‌ها چگونگی ایجاد فارم‌ آموزش داده شده است.

وی از استقبال شمار زیادی از شهروندان افغانستان از این صنعت و همچنان حمایت های مسئولان محلی خبر داد.

در همین حال  پرورش دهندگان ماهی در ولایت‌های مختلف افغانستان نیز می‌گویند با توجه به شرایط خوب آب و هوایی و منابع آبی فراوان، پرورش ماهی قزل‌آلا نتایج خوبی داشته است.

این فارم‌داران از مسئولان حکومتی می‌خواهند که به خاطر رشد صنعت پرورش ماهی از آنان حمایت و از واردات محصولات مشابه خارجی جلوگیری گردد.

از سوی دیگر مقام ها در اداره زراعت و مالداری ولایت هرات ضمن اعلام حمایت از توسعه فارم های پرورش ماهی می گویند: این صنعت در افغانستان نو پا است و باید در این بخش سرمایه گذاری های بیشتری صورت گیرد.

 فهیم فائض مدیر بخش ماهی و پرندگان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات در این باره گفت: به دلیل کمبود آب، پرورش ماهی‌های گرم‌آبی در 20 فارم در این ولایت نتایج خوبی نداشته اما ایجاد فارم های پرورش ماهی‌های سرد‌آبی در حال توسعه می باشد.

بر اساس آماری که مسئولان اداره زراعت و مالداری ولایت هرات ارائه کرده اند در حال حاضر 23 فارم پرورش ماهی در چند ولسوالی این ولایت فعال است.

ایجاد یک فارم پرورش ماهی با هزینۀ ۱۲ میلیون افغانی در فاریاب

بهره برداری فارم بزرگ پرورش ماهی در قندهار

کلیدواژه