گرفتاری‌های دانشجویان افغانستانی در هند برای دسترسی به خدمات کنسولی
(last modified 1403-07-03T13:02:46+00:00 )
میزان 03, 1403 17:32 Asia/Kabul
  • گرفتاری‌های دانشجویان افغانستانی در هند برای دسترسی به خدمات کنسولی
    گرفتاری‌های دانشجویان افغانستانی در هند برای دسترسی به خدمات کنسولی

توقف فعالیت های سفارت افغانستان در دهلی‌نو، دانشجویان افغان را در هند با مشکلات زیادی رو به رو کرده است.

به گزارش رادیو دری؛ در حالی که پس از توقف فعالیت سفارت کابل در دهلی نو، دو دیپلمات این سفارتخانه در بمبئی و حیدرآباد اعلام کردند که اداره این نهاد دیپلماتیک را بر عهده می‌گیرند و به اتباع افغان در هند خدمات می دهند، اما دانشجویان افغانستانی در این کشور، از دسترسی نداشتن به خدمات کنسولی گلایه مندند.

آنان می‌گویند هیچ‌کسی در این کشور به مشکلات آنان رسیدگی نمی‌کند.

این دانشجویان به دلیل توقف فعالیت‌های کنسولی سفارت افغانستان در هند، از یک سو از دریافت ویزا محروم مانده‌اند و به هیچ عنوان نمی‌توانند به کشورشان بازگردند و این وضعیت، موجب بی سرنوشتی و بروز مشکلات روانی برای بسیاری از آنان شده است.

این در حالی است که دوره تحصیل برخی از این دانشجویان تمام شده است و آنان برای ادامه زندگی در هند با مشکلات مالی فراوانی رو به رو شده و بازگشت به افغانستان را خواستارند.

شماری از این دانشجویان در مصاحبه با تلویزیون آمو از دولت هند و حکومت طالبان خواسته اند تا برای برقراری پروازها بین دهلی نو و کابل و نیز حل مشکل صدور ویزا چاره اندیشی کنند.

سفارت افغانستان در دهلی نو  روز اول اکتبر سال 2023  اعلام کرد که به دلیل حمایت نکردن دولت هند از این سفارتخانه، کارش را در دهلی نو متوقف می‌کند.

با این حال، با گذشت سه روز از تعطیلی این سفارتخانه، سرکنسول افغانستان در بمبئی و سرپرست کنسولگری این کشور در حیدرآباد، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: مسوولیت سفارت افغانستان در دهلی‌نو بر عهده آن‌هاست.

پس از آن، سخنگوی وزارت خارجه هند هم در یک نشست خبری گفت که موضع حکومت هند درباره شناسایی طالبان تغییری نکرده، اما سفارت افغانستان در دهلی نو و کنسولگری‌های این کشور در حیدرآباد و بمبئی فعال است و به شهروندان افغانستانی خدمات کنسولی  می دهد.

با این حال، معلوم نیست به چه علت دانشجویان افغانستانی ساکن هند از دسترسی به خدمات کنسولی محروم مانده اند.

توقف فعالیت سفارت افغانستان در هند

فعالیت سفارت افغانستان در هند به حالت عادی برمی‌گردد

کلیدواژه