میزان 07, 1403 12:12 Asia/Kabul
  • عراقچی: مهاجرت گسترده از افغانستان فشار عظیمی بر ایران وارد کرده است
    عراقچی: مهاجرت گسترده از افغانستان فشار عظیمی بر ایران وارد کرده است

وزیر امور خارجه ایران گفت:جمهوری اسلامی به عنوان یک همسایه نزدیک افغانستان، تحت تأثیر شدید جریان پناهندگان و مهاجران غیرقانونی این کشور قرار گرفته است و مهاجرت گسترده از افغانستان فشار عظیمی بر ایران وارد کرده است.

به گزارش رادیو دری؛ سید عباس عراقچی در نشست چهارجانبه همسایگان افغانستان در نیویورک افزود:  از زمان خروج آمریکا از افغانستان در اوت 2021، مهاجرت گسترده از افغانستان فشار عظیمی بر ایران وارد کرده و این در حالی است که ما تحت تحریم‌های غیرقانونی قرار داریم.

وزیر خارجه ایران با اشاره به میزبانی  ایران از بیش از 6 میلیون مهاجر افغان اظهار کرد: جمهوری اسلامی سالانه بیش از 10 میلیارد دلار برای تأمین نیازهای مهاجران افغانستانی هزینه می کند؛ جامعه بین‌المللی باید حمایت مستمری از کشورهای میزبان اصلی مانند ایران داشته باشد و کمک‌های بشردوستانه برای پناهندگان باید بی‌طرفانه و بدون شرط و دخالت سیاسی توزیع شود.

عراقچی با انتقاد شدید از نقش مخرب آمریکا و ناتو در افغانستان تاکید کرد: این واقعیت هرگز نباید فراموش شود که آمریکا و ناتو مسؤول بسیاری از مشکلاتی هستند که افغانستان و همسایگانش امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و  باید پاسخگوی وضعیت فاجعه‌بار کنونی در افغانستان باشند.

او افزود: مداخله آمریکا و حضور نظامی طولانی‌مدت آن در افغانستان، جز بدبختی و ناامنی نتیجه‌ای نداشت، این دخالت‌ها جان و سلامتی تعداد زیادی از افغان‌های بی‌گناه را گرفت و منجر به افزایش تروریسم، مواد مخدر، فساد، فقر و آوارگی شد. آمریکا و متحدانش در سال 2021 با شرمساری و بی‌آبرویی از افغانستان خارج شدند، اما تمام آشفتگی‌ها را برای افغانستان و همسایگانش به جا گذاشتند.

وزیر خارجه ایران اظهار کرد: امروز گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده نه تنها مردم افغانستان، بلکه امنیت منطقه را تهدید می‌کنند و کشورهای همسایه نمی‌توانند اجازه دهند تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز در افغانستان ریشه بدواند.

عراقچی با تأکید بر ضرورت همکاری با مقامات افغانستان برای مبارزه با تروریسم گفت: ما باید همکاری‌های خود را در زمینه مبارزه با تروریسم تقویت کنیم و جبهه‌ای متحد علیه این نیروهای مخرب تشکیل دهیم؛ پیام ما باید روشن باشد: تروریسم در افغانستان و منطقه ما جایی ندارد.

وی همچنین بر تعهد مشترک برای بهبود شرایط انسانی و اجتماعی-اقتصادی در افغانستان تأکید کرد و ادامه داد:  نباید اجازه دهیم انگیزه‌های سیاسی مانع از ارائه کمک‌های حیاتی به مردم افغانستان شود و همکاران غربی ما باید درک کنند که محروم کردن یک جمعیت کامل از نیازهای اساسی، حقوق بشر را ترویج نخواهد کرد و وضعیت زنان و دختران را بهبود نخواهد بخشید.

وزیر خارجه ایران کاهش کمک‌های بین‌المللی را یک نگرانی بزرگ برای کشورهای همسایه افغانستان دانست و افزود:  تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا  بر ارائه کمک‌های بشردوستانه به پناهندگان افغان تأثیر منفی گذاشته است؛ این اقدام غیرانسانی و غیرقانونی است. دارایی‌های مسدود شده افغانستان باید بدون شرط بازگردانده شود و تحریم‌ها نباید مانع بهبود اقتصادی اوضاع این کشور باشد.

عراقچی آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای نقش‌آفرینی فعال‌تر در بازسازی افغانستان اعلام کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا در مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و مسأله پناهندگان همکاری بیشتری داشته باشند.

پزشکیان: مهاجران افغانستانی برادران ما هستند

تحلیل -بی‌توجهی جامعه جهانی به مهاجران افغانستانی در ایران

کلیدواژه