میزان 07, 1403 12:11 Asia/Kabul

همزمان با هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نشست چهار جانبه همسایگان افغانستان در نیویورک در سطح وزیران این کشورها برگزار شد.

به گزارش رادیو دری؛  در این نشست که شام جمعه به میزبانی سیدعباس عراقچی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه، وانگ یی وزیر خارجه چین و خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان حضور داشتند.

موضوع اصلی این نشست هماهنگی تلاش‌ها برای تعامل با مقامات افغانستان به‌منظور ترویج صلح و ثبات در این کشور بود.

پیش از این سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرده بود: ایران قصد دارد نشست چهارجانبه کشورهای همسایه افغانستان با حضور ایران، چین، پاکستان و روسیه  را در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار کند.

امیر سعید ایروانی با اشاره به گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل درباره چالش‌های شدید اقتصادی و انسانی افغانستان گفته بود:  ۲۳.۷ میلیون نفر در این کشور همچنان نیازمند کمک‌های فوری هستند و کمک های بشردوستانه به افغانستان برای سال ۲۰۲۴ تنها ۲۴.۹ درصد از مبلغ مورد نیاز را تأمین کرده است که بر اساس آن، میلیون‌ها نفر، به‌ویژه زنان و کودکان، تحت تأثیر شدید قرار گرفته‌اند.

ایروانی تاکید کرده بود: این وضعیت برای کشورهای همسایه که مستقیماً تحت تأثیر بحران انسانی افغانستان قرار دارند، نگرانی جدی ایجاد می‌کند.

روسیه بر روابط همسایگان افغانستان با کابل تاکید کرد

همسایگان افغانستان برای ادامه حمایت از مردم این کشور به توافق رسیدند

کلیدواژه