میزان 14, 1403 13:29 Asia/Kabul
  • تحلیل- درخواست لاوروف از غرب برای لغو تحریم های افغانستان
    تحلیل- درخواست لاوروف از غرب برای لغو تحریم های افغانستان

وزیر امور خارجه روسیه از کشورهای غربی خواست تحریم‌ها علیه افغانستان را لغو کنند و دارایی‌های مسدودشده کابل را بازگردانند.

"سرگئی لاوروف" در ششمین نشست مشورتی مسکو درباره افغانستان که با حضور نمایندگانی از همسایگان این کشور از جمله "حسن کاظمی" قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان برگزار شد  از کشورهای غربی خواست، مسئولیت بازسازی افغانستان پس از جنگ را بپذیرند، تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کنند و دارایی‌های مسدودشده کابل را بازگردانند.

نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان نشستی منطقه ای است که برای کمک به حل مشکلات افغانستان تلاش می کند.

آنچه بیشتر در نشست ششم این اجلاس مورد توجه کشورهای عضو قرار گرفت، نقش کشورهای غربی بخصوص آمریکا در تخریب همه جانبه زیر ساخت های اقتصادی صنعتی و کشاورزی افغانستان است. در دو دهه اشغال افغانستان از سوی امریکا و ناتو، به شکل هدفمندی تمامی زیر ساخت های افغانستان نابود شد. آمریکا همچنین با مصادره دارایی های مردم افغانستان که بالغ بر ده میلیارد دلار است عملا ضربه سخت و جبران ناپذیری را بر پیکره اقتصاد و وضعیت اجتماعی افغانستان وارد کرد. به گونه ای که مانع از هر گونه تلاش کابل  برای واردات مایحتاج عمومی مردم افغانستان شده است.

مردم افغانستان براین اعتقادند که بعد از دو دهه اشغال کشورشان از سوی آمریکا و ناتو نه تنها شعارهای عوام‌فریبانه آمریکا برای حل مشکلات آنان اجرایی نشد،  بلکه اکنون وارث افغانستانی تخریب شده با فعالیت گروههای تروریستی متعدد و تولید مواد مخدر و میلیون ها معتاد هستند‌ آمریکا در دوران اشغال افغانستان از بمب های غیر متعارف همچون فسفری استفاده کرد که مردم افغانستان همچنان درگیر معضلات پزشکی آن هستند. 
از اینرو وزیر امور خارجه روسیه در  نشست فرمت مسکو تاکید کرد  گروه های مختلف تروریستی هنوز در افغانستان حضور دارند و یا از خارج از کشور حملات خود را انجام می دهند؛ از این رو، کمک مؤثر به  کابل در این زمینه در راستای منافع مشترک کشورهای منطقه و حتی جهانی  است.
وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه   ایالات متحده آمریکا و متحدانش در تلاش هستند تا از سازمان ملل متحد برای وارد شدن به روند حل و فصل مسائل افغانستان و تحت کنترل گرفتن آن استفاده کنند، هوشیاری کشورهای منطقه در این زمینه را خواستار شد. یکی از اهداف آمریکا از دامن زدن به بحران و ناامنی در افغانستان ایجاد شرایط و بستر مناسب برای بازگشت مجدد به افغانستان است. این در حالی است که مداخلات آمریکا و ناتو در افغانستان نتیجه ای جز دامن زدن به فساد و ناامنی در این کشور نداشته است. تجربه نشان می دهد راه کارهای منطقه ای همواره موجب کمک به حل مشکلات افغانستان شده است و طالبان حاکم در این کشور  نیز با هوشیاری باید مانع از ایجاد بهانه و فرصت لازم برای کشورهای فرامنطقه ای و استعمار گر برای بازگشت به افغانستان شوند.

 

کلیدواژه